Gdy właściciele start-upów przychodzą do nas po pomoc, najczęściej chodzi im o ciekawą nazwę firmy. Jest to z pewnością najważniejszy element marki, który jest często zaniedbywany. Najlepsze nazwy firm stanową wprowadzenie do opowieści, którą marka będzie opowiadać klientom.
Jeśli śledziliście naszą serię artykułów, takich jak, Naming, jak nazwać nową firmę - Pomysły, powinniście już być na dobrej drodze do stworzenia silnej marki. Dziś, będziemy kreować ładną nazwę dla nowego produktu lub start-upu, pozwoli nam uniknąć spektakularnych błędów, o których pisaliśmy w artykule: Najśmieszniejsze nazwy Polskich firm.

Oczywiście wymyślenie ciekawej nazwy może być łatwe jak wyjście do knajpy, gdzie podczas wesołej rozmowy, ktoś rzuci w żarcie genialny pomysł. Najczęściej jednak jest to trudne jak walka, których już trochę w swoim życiu przerobiłem. Prawda jest taka, że nie istnieje żadna sekretna receptura, która dawałaby 100% gwarancję wymyślenia ładnej nazwy, niemniej jednak istnieje kilka wskazówek, które mogą was poprowadzić we właściwym kierunku. Oto lista rad, które moim zdaniem są pomocne w pracy nad nowymi markami.

Jak stworzyć ciekawą nazwę dla firmy lub produktu?
A. Niech będzie unikatowa
Unikatowa nazwa to jedna z najcenniejszych zalet dobrej marki. Dzięki niej łatwo znaleźć nazwę domeny i wyróżnić się wśród konkurencji. Znalezienie połączenia słów, którego nikt do tej pory nie wykorzystał jest niemal niemożliwe, więc trzeba być kreatywnym. Stwórzcie własne słowa, łączcie je ze sobą i twórzcie skróty, by sprawdzić, co z tego wyniknie. - Ciekawe nazwy, zawsze są unikatowe.
B. Unikajcie ogólników
Krótko mówiąc, ogólne nazwy są do niczego. Brakuje im osobowości i taką samą wartość, jak produkty bez marki. Dobrze się sprawdzają, ale możemy iść dalej, gdy pojawi się coś tańszego. Pomyślcie sami, czy jesteście lojalni wobec marek z nijakimi nazwami? Kupujemy książki na Amazonie, dobrze zaprojektowane gadżety Apple’a i meble z IKEI. Gdy się nad tym zastanowić, najbardziej popularne marki nie mają ogólnych nazw.
Żeby było jasne, nie chodzi mi o to, żeby unikać popularnego słowa w nietypowym kontekście. Apple może być ogólną nazwą dla firmy skupującej i sprzedającej jabłka, ale w latach ’70 była cholernie unikatowa i innowacyjna w porównaniu z takimi nazwami, jak Digital Equipment Corp (tzn. firma „cyfrowy sprzęt”).
C. Niech będzie prosta
W książce 50 sekretów perswazji, znalazłem naukowe potwierdzenie tej wspaniałej rady, której udzielam już od jakiegoś czasu. Prostota nazwy może sprawić, że będzie się ona wydawać cenniejsza. Najlepsze nazwy firm są łatwe do wypowiedzenia i zapamiętania.
Oto kilka sposobów na prostą nazwę:
- Łatwa pisownia. Unikajcie skomplikowanej pisowni i upewnijcie się, że nazwę czyta się tak, jak się ją pisze. Ludzie będą się o was dowiadywać „pocztą pantoflową”, więc najważniejsze jest posiadanie nazwy, którą jest łatwo rozpowszechniać. Nawet, jeśli nie polegacie na tym, że ludzie będą wpisywać nazwę waszej domeny, by do was dotrzeć, będą musieli gdzieś szukać, by was odnaleźć.
- Krótko i zwięźle. Im krótsza nazwa, tym łatwiej będzie ją zapamiętać. Powtarzające się litery. Im mniej liter, tym łatwiej je zapamiętać.
- Nie łączcie liter i cyfr. Trzymajcie się jednych albo drugich, połączenie trudno jest zapamiętać i wypowiedzieć.
- Płynność. Nazwa, która płynie, jest łatwa do zapamiętania. W ten właśnie sposób dżingle z lat ’80 i ’90 przekonywały nas do kupowania różnych rzeczy. Znajdźcie ciekawą nazwę firmy, która dobrze brzmi i łatwo płynie w rozmowie.
Od jakiej litery zacząć?
Niektóre litery sprawdzają się lepiej od innych. Guy Kawasaki poleca litery z początku alfabetu, by znaleźć się wyżej w wykazach i na wydarzeniach. W książce Yes! można przeczytać, że tworząc nazwę dla produktów lub usług przeznaczonych na rynek masowy powinno się unikać zaczynania od liter „Z”, „X” i „Q”, ponieważ są bardzo rzadko używane.
Wykorzystujcie wszystkie dostępne zasoby.
Zbierajcie opinie zespołu i pomysły z zewnątrz.
Wymyślenie ładnej nazwy wymaga wielkiego nakładu umysłowego i iskry kreatywności. Uzbrójcie się w słownik, tezaurus, otwórzcie Wikipedię, weźcie kilka powieści i zacznijcie odkrywać. Zacznijcie łączyć ze sobą fakty i analizować możliwości. Wypróbujcie Google Translate, by rzucić okiem na inne języki i upewnić się, że wasza nazwa nie jest obraźliwa w innych kulturach. Zaangażowanie zespołu może być dobrym pomysłem, o ile jest przeprowadzone w odpowiedni sposób. Przecież nie chcecie, by skończyło się na awanturze o nazwę. Waszym celem jest zebranie jak największej liczby pomysłów i podrzucanie nazw zespołowi, by sprawdzić ich reakcje. Pomysły z zewnątrz, na przykład od doradców, także mogą pomóc w znalezieniu najlepszej nazwy.
Zobacz też: Kreatywne nazwy firm.
Pamiętajcie, że czasami warto odpuścić.
Inspiracja to dziwne stworzenie. Niemal nigdy nie przychodzi, gdy jest potrzebna. Najlepsze nazwy prawie nigdy nie powstają w trakcie długich dyskusji czy grupowych wysiłków. Prawdopodobnie pojawią się, gdy będziecie brali prysznic, jechali na rowerze lub kosili trawnik. Najlepszym sposobem na wyciągnięcie wartościowych rezultatów z podświadomości jest przestrzeganie tych kroków:
Zbierzcie wszystkie informacje na temat waszej marki i tego, co sobą reprezentujecie. Rzeczywiście określcie to, co ludzie powinni o was wiedzieć.
Zacznijcie analizować pomysły, wartości i zasady. Określcie połączenia między nimi i sprawdźcie, w jaki sposób prezentowano je w przeszłości.
Zacznijcie wymyślać nazwy. Nie martwcie się ich sensem, po prostu zapisujcie wszystko, co przyjdzie wam do głowy.
Powtarzajcie punkt 2 i 3, dopóki nie dojdziecie do momentu, gdy nic innego nie przychodzi wam do głowy
Odpuśćcie na kilka dni, by mogła popracować wasza podświadomość. Po tym czasie powinniście dojść do momentu, w którym powiecie „Eureka!” i będziecie mieć wspaniałą nazwę.
Nie zapomnijcie o nazwach domen.
Jeśli jeszcze nie czytaliście naszego artukułu dotyczącego wyszukiwania ciekawych nazw domen, zróbcie to teraz. Znalezienie domeny „.com” jest niekiedy niemożliwe i jest to jeden z powodów, dla których powinno się wymyślić nową i unikatową nazwę. Należy też wziąć pod uwagę to, jak często ludzie będą wpisywać domenę w pasek adresowy. Jeśli tworzycie aplikację mobilną lub produkt „offline”, to domena „.com” może nie być zbyt ważna. Dobrze jest mieć taką domenę, jednak czasem skupienie się na rynku lokalnym lub rozpoznanie, jak ludzie mogą was odnaleźć, może sprawić, że do gry wrócą pewne dobre nazwy.
Nie zapominajcie, że w waszej nazwie chodzi o was. Ma ona pokazać ludziom, dlaczego jesteście inni niż wszyscy i czego powinni od was oczekiwać. Powinna stanowić rzut oka na wasze wartości, ale nie musi dokładnie opisywać tego, co robicie. Ludzie nie ufają opisom, ufają nazwom, na których mogą polegać.
Jeśli mieliście problemy ze znalezieniem odpowiedniej nazwy albo macie coś do dodania, napiszcie o tym w komentarzach.
Zdajcie się na pomoc profesjonalistów.
Jeśli dalej macie ból głowy spowodowany stworzeniem ciekawej nazwy firmy, jesteście we właściwym miejscu. Możemy pomóc. Zapytaj o niezobowiuązującą ofertę pod numerem 660 970 980. Nazwaliśmy dziesiątki świetnych firm, z pewnością zaproponujemy coś owocnego także dla Ciebie.