Wiele przedsiębiorstw tworząc nowy produkt albo usługę, traktuje nazwę jak coś, o czym myśli się na koniec, albo jak ostateczną formalność, którą trzeba załatwić przed wielkim startem. Zgodnie z takim myśleniem, sukces nowego przedsięwzięcia zależy w całości od modelu biznesowego i planu działania, a samej nazwie przypisywana jest niewielka wartość. Jak na ironię, coś, co wydaje się tak mało ważne, ma kluczową wagę. Tymczasem w dzisiejszej rzeczywistości, w której panuje hiper-konkurencja jest tak, że nazwa może stworzyć, lub zniszczyć cały produkt.
Nazwij to dobrze, albo pakuj walizki.

„Wydawało mi się, że sami damy sobie z tym radę, ale siedzimy już trzy miesiące i nic z tego nie wynika”. Albo: „Nawet nie uwzględniliśmy tego w budżecie, nie sądziliśmy, że to będzie stanowić problem. Nikt nie wie, jak to powinno się nazywać”. Oto jak wygląda konstrukcja nazwy w praktyce. Wtedy, w obliczu nieuchronnego terminu ostatecznego, targów branżowych, wypuszczenia produktu na rynek, klienci zaczynają panikować i nazywają produkty w sposób, który często grzebie ich idee na starcie.
Zobacz też: Krótka historia powstania nazwy LEGO.
Wspaniała nazwa produktu nie może sprawić, że kiepska
firma odniesie sukces. Jednak kiepska nazwa może sprawić,
że wspaniała firma poniesie porażkę.
Dlaczego wybór dobrej nazwy dla produktu jest tak ważny? Lubię wykorzystywać analogię, w której nazwa firmy porównywana jest do uchwytu walizki. Sam w sobie, uchwyt jest tylko niedrogim elementem z plastiku. Nie ma wielkiego znaczenia i nie jest wart zbyt wiele, dopóki nie musicie podnieść bagażu. W momencie, gdy musicie to zrobić, uchwyt staje się wszystkim.
Pamiętacie swego rodzaju wojnę pomiędzy Blu-Ray i HD DVD? Co łatwiej było wypowiedzieć, przekazać, „ponieść dalej”? Byłem pewien co do wyniku tej batalii na długo przed tym, jak Blu-Ray wygrał. Drugi format trudno było wypowiedzieć, a ludzie często wybierają to, co potrafią wymówić. Wolicie odtwarzacz Blu-Ray? Czy HD DVD?
"Jeśli w naszym przedsiębiorstwie nastąpi rozłam, będę usatysfakcjonowany biorąc sobie nazwę firmy. Wy będziecie mogli przejąć wszystkie jej aktywa i fabryki. I tak wyjdę na swoim."
John Compton - prezes Quaker Oats
Nieważne, czy chodzi o nazwy produktów spożywczych, nazwy nowych usług czy nazwy dla nowej spółki. Możemy pomóc Ci stworzyć dokładnie taką identyfikację jakiej potrzebujesz. Zapytaj o niezobowiązującą ofertę pod numerem 660 970 980. Tak naprawdę większość najbardziej rozpoznawalnych nazw świata powstała własnie w głowach ekspertów. Zapraszamy także do przeczytania naszych namingowych publikacji o pomysłach, jak nazwać firmę i o pochodzeniu nazw.
5 najważniejszych porad, by podpić świat swoją nazwą
1. Wyróżnij się, albo zgiń.
Najczęstszym błędem popełnianym przy nazywaniu nowego produktu wybór nazwy, która brzmi jak inne nazwy w branży. Jest to spowodowane obawą o to, czy nowa firma będzie traktowana poważnie. W rzeczywistości, najważniejsze jest to, by odróżniać się od konkurencji i szukać u niej przykładów tego, czego należy unikać.
2. Unikaj niewyróżniających się nazwisk.
O ile nie chcesz wymyślić nazwy dla produktu spożywczego, lub gastronomii, to Polskie nazwiska niestety nie zdążyły jeszcze wyrobić sobie nieskazitelnej opinii. O ile nie masz naprawdę fascynującego i zapadającego w pamięć nazwiska, albo nie tworzysz firmy dla personalnej, osobistej marki, zwykle lepiej dać sobie z nim spokój.
3. Unikaj akronimów
Wszyscy wiemy, że na świecie jest już wystarczająco dużo akronimów. Nie powiększajcie tej puli wymyślając kolejny dla siebie. Takie firmy jak IBM, PZU czy KFC pracowały przez ponad 50 lat i dawno były korporacjami zanim zaczęły używać skrótu swojej nazwy. Jeśli akronim to pomysł na start. To naprawdę, lepiej nie zaczynać. To najtrudniej zapamiętywalne formy świata.
4. Nie wyląduj w sądzie.
Dzisiejszy świat namingu, jest bardzo skomplikowany. To że wpadniesz na świetny pomysł nie oznacza wcale, że jakaś firma nie zarejestrowała takiego materiału handlowego i nie trzyma go w sejfie. A wtedy wszystkie wieloletnie wysiłki, spożytkowane na tworzenie marki będą stracone. Będziesz zmuszony prawnie rozpocząć wszystko od nowa. To nie zawsze sprawiedliwe, ale tak to dziś działa.
5. Przejrzyj eksperckie publikacje i rozważ wsparcie profesjonalistów.
W tym miejscu od lat gromadzimy wszystko to co wiemy o tworzeniu nazw.
Jeśli własne poszukiwania nie przyniosły Ci obiecujących rezultatów, rozważ współpracę z profesjonalistami. W końcu jesteśmy od tego, aby Ci pomóc. Poproś nas o niezobowiązującą ofertę już teraz. Zadzwoń pod 660 970 980.