Dobry adres strony internetowej, pozostaje w pamięci klientów na zawsze. Właściwie wykonane zadanie powoduje, że przyszli klienci będą mogli znaleźć Cię z łatwością. Niewłaściwy adres skomplikuje sytuację – na Twoją stronę będzie wchodzić znacznie mniej osób, a to może mieć fatalny wpływ na wyniki finansowe. Wyborowi odpowiedniej domeny internetowej warto poświęcić maksymalnie dużo uwagi. W tym artykule poznasz świetne wskazówki, które pomogą Ci wykonać zadanie we własciwy sposób. Krok po kroku.
Czy wszystkie atrakcyjne nazwy stron naprawdę są zajęte?
Adres strony internetowej, który pozostanie w pamięci klientów na zawsze, nie musi być nazwą firmy.
Domena zmienia się często w projekt logo firmy. Choć nazwy firm i marek w internecie, często stanowią kategorię produktów. Jak na przykład najdrożej sprzedana domena na świecie “sex.com”.
Zarejestrowanie nazwy strony internetowej to tylko z pozoru drobiazg. Na szczęście profesjonalni poszukiwacze, podzielili się z nami zestawem sprawdzonych praktyk, które pozwolą wam uporać się z kłopotliwym zadaniem Zawsze możesz porozmawiać z nami tutaj na temat opracowania nowej nazwy dla Twojej marki.
Jak wybrać dobrą nazwę domeny do pozycjonowania?
Domeny mogą być cennymi internetowymi nieruchomościami. Spójrzmy na to jak dominującą strategię można zastosować w pozycjonowaniu. Google zazwyczaj przypisuje wagę słowom kluczowym w nazwie domeny. To sprawia, że wybór dobrej nazwy jest jeszcze ważniejszy. Wybierając nazwę domeny do optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych musimy rozważyć trzy główne czynniki:
● Marka
● Rankability [możliwości rankingowe]
● Linkability [możliwości linkowania]
Czy powinieneś wykorzystać wielowyrazową, oddzieloną myślnikami domenę, jak np. Drukowanie-tanich-ulotek-gdynia.com? Na Twoim miejscu unikałbym takich nazw jak ognia. Nawet jeśli uda Ci się dostać z taką domeną do pierwszej dziesiątki w google to, prawdopodobnie będziecie musieli dokonać sprzedaży przy pierwszej wizycie klienta, ponieważ niewielu ludzi będzie pamiętać jej nazwę po opuszczeniu strony. Jest zbyt ogólna i brak jej wiarygodności. W sytuacji, gdy rynek jest zatłoczony, marka musi się czymś wyróżniać. Jaką domenę wybrać?
Na szczęście istnieje złoty środek pomiędzy strategią marki i optymalizacji. Spróbujmy połączyć to, czego uczy nas pozycjonowanie, budowanie marki i domeniarstwo. Ogół + termin to dobre podejście. Weźmy wybrane słowo kluczowe i po prostu dodajmy kolejne słowo na końcu. TanieLoty, Travelocity, CarHub itd. Te słowa mają wbudowaną wartość dla pozycjonowania, ponieważ ludzie są zmuszeni do wykorzystania słów kluczowych w linku.
Dlatego Google (obecnie) do celów rankingowych przypisuje wartość słowom kluczowym w nazwach domen. W końcu tego rodzaju nazwy uzyskują wysokie wyniki w pomiarach rankability i linkability, zachowując przy tym element unikatowego brandingu. Słowem - są na tyle ogólne, by uzyskiwać dobre wyniki dla słowa kluczowego, ale posiadają wystarczające cechy wyróżniające markę, by mogły zostać zapamiętane. Jednak to nie do końca są te nazwy domen internetowych, które przyciągają jak magnes. Jak więc wybrać nazwę domeny?
Poznaj 6 sprawdzonych technik, które pozwolą Ci znaleźć dobrą domenę.
1. Poszukiwanie dobrej nazwy dla strony internetowej
rozpocznij od wizyty w sklepach z antykami...
rozpocznij od wizyty w sklepach z antykami...

Tak – podobnie jak samochód z drugiej ręki, możesz kupić również adres strony internetowej. Ilość adresów porzucanych przez dotychczasowych właścicieli jest naprawdę imponująca - wynika to z braku zainteresowania, czasu bądź pieniędzy na zajmowanie się dawną stroną. Nazwa domeny pojawia się wtedy znów na wolnym rynku i może okazać się ciekawym nabytkiem dla innego, nowego biznesu. W internecie znaleźć można sporo stron zajmujących się wygasłymi domenami. Np: Dropped.pl
Istnieje jednak również pewne ryzyko związane z takim zakupem: jest nim przeszłość danej strony. Jeśli dany adres internetowy zdołał sobie zapracować na negatywną opinię i słabe wyniki w wyszukiwarkach, może Ci być trudno pozbyć się kłopotliwego „bagażu”.
Zawsze dokładnie przyjrzyj się właścicielowi strony i spróbuj poznać jego dotychczasową biznesową historię. Oczywiście, przeszłość strony może stać się zaletą, jeśli uda Ci się kupić stronę o dobrej renomie i wysokiej pozycji w rankingach. Taki zakup może okazać się świetną inwestycją. Warto, aby kupowany adres funkcjonował w tej samej bądź podobnej branży co Ty, aby jak najlepiej wykorzystać jego wypracowany już potencjał.
Wiele stron internetowych rejestrowanych jest tylko w celach późniejszej odsprzedaży. Nazwa domeny w takiej sytuacji to produkt właściwie „nowy”, bez wypracowanej historii. Podobnie jak w przypadku samochodów, w wielu wypadkach będzie to najbezpieczniejsze wyjście. Zastanawiasz się jeszcze jak wybrać domenę? Czytaj dalej...
2. Dobrze przemyśl wybór rozszerzenia.

Wybór rozszerzenia nowej nazwy ma krytyczne znaczenie dla jej późniejszego funkcjonowania na rynku. Jest ich dostępnych bardzo wiele: praktycznie każde państwo dysponuje własną, specyficzną końcówką (.pl., .au, .us i inne). Istnieje też wielka liczba rozszerzeń nie kojarzonych z konkretnym krajem (net, info itp.).
Pomimo tej obfitości, wybór nie powinien być trudny – w 90% wypadków najlepiej będzie zająć rozszerzenie „.com” wraz z rozszerzeniem “pl”. To najpopularniejsze rozszerzenia przez wiele osób wpisywane automatycznie, na zasadzie przyzwyczajenia, zwłaszcza jeśli nie pamiętają dokładnie nazwy witryny.
Nawet jeśli zarejestrujesz nazwę TwojaFirma.net, będzie ona wpisywana z innym, bardziej domyślnym rozszerzeniem. Doświadczenie pokazuje bowiem, że to nazwa witryny jest zapamiętywana, nie zaś jej rozszerzenie . Dlatego też kwestia rozszerzenia domeny powinna być traktowana z niewielką kreatywnością. .Com, .net, .biz czy lokalne odmiany typu .waw lub .gda – w tym przypadku im popularniejszą opcję możemy wybrać, tym lepiej.
Popularność nazwy domeny z rozszerzeniem .com oznacza również ich małą dostępność. Po prostu, bardzo wiele nazw zostało już zarejestrowanych; trudno więc popisać się tu oryginalnością. Musisz być przygotowany na ten problem – może się bowiem okazać, że będziesz zmuszony do użycia rozszerzeń, których nie planowałeś na początku. Być może, warto będzie zmienić nazwę bądź opracować już na początku taką, która nie sprawi kłopotu przy rejestracji. Nie musi być to zmiana na niekorzyść; jeśli nie zamierzasz prowadzić działalności międzynarodowej, krajowe rozszerzenie.pl będzie świetnym wyborem. Może nawet najlepszym.

Pamiętaj, że domena zawsze coś znaczy: ".com" pochodzi od ang. commercial (handlowy), ".info" sugeruje istnienie bogatej bazy danych na jakiś temat, ".org" zaś jest wykorzystywany głównie przez organizacje non-profit. Tego typu funkcję posiada większość rozszerzeń i warto być ich świadomym przy podejmowaniu decyzji o nazwie strony.
W przypadku planowanej ekspansji na zagraniczne rynki, rozsądne jest rejestrowanie rozszerzeń dla krajów, w których zamierzasz działać. Gdy po paru latach zechcesz zrealizować plany otwarcia oddziału w Szwecji lub w Anglii, może się okazać, że ktoś wykupił przed Tobą odpowiednie adresy. Rozszerzenia narodowe typu .pl, .de, .ie są dobrze widziane na lokalnych rynkach – jest więc o co walczyć.
Warto tu zwrócić uwagę na zjawisko, konkurencji podobnych adresów internetowych. Jako że ludzie nie zapamiętują stosowanych rozszerzeń, będą więc mylić strony typu biznes.net i biznes.com, ze wskazaniem na najpopularniejszą końcówkę. Tego rodzaju konkurencja może okazać się kłopotliwa tym bardziej, im lepiej rozreklamowałeś swoją stronę. Witryna o podobnym adresie może bowiem zacząć przejmować Twoich odwiedzających. Rozwiązaniem tego problemu jest wykupywanie kilku lub kilkunastu najpopularniejszych rozszerzeń. Tylko to rozwiązanie daje Ci gwarancję bezpieczeństwa.
Nawet jeśli nazwa strony internetowej jest już przez kogoś zakupiona nie oznacza to, że nie uda Ci się jej zdobyć. W internecie znajdziesz przeważnie informacje o obecnym właścicielu adresu; jeśli wyślesz mu maila z ofertą kupna, być może dojdziecie do satysfakcjonującego porozumienia.
3. Nie rejestruj słabej nazwy domeny
tylko dlatego, że jest akurat wolna.

www.NazwaFirmy.net — to brzmi śmiesznie, a przecież nie o to nam chodzi.
Choć wydaje się to takie oczywiste, nie każdy adres strony jest jednocześnie nazwą firmy, która tę stronę posiada. Wydaje się jednak, że warto unikać tego błędu.
Większość osób będzie szukać nazwy strony internetowej po nazwie danej firmy i na pewno nie zapamięta nietypowego adresu. Jeśli szukałbyś strony firmy kurierskiej DHL, na pewno nie wpisałbyś do wyszukiwarki „szybkiedoręczaniepaczekiprzesyłek.pl”, choć można sobie wyobrazić, że taka domena mogła by być zakupiona. Nie została jednak, co powinno być dla nas nauką.
"Badania dowodzą, że 80% użytkowników szukających domeny dużej firmy bez pomocy wyszukiwarki wpisywało jej nazwę z rozszerzeniem światowym (.com) lub narodowym (np. .pl)"
Wszelkie komplikowanie nazewnictwa może negatywnie wpłynąć na reklamowy potencjał strony i utrudnić klientom dostęp do Twoich usług. Jeśli nie mamy ku temu naprawdę dobrego powodu, unikajmy takich komplikacji. Nazwa strony internetowej powinna odwoływać się do nazwy, pod jaką reklamujesz swoją działalność. Kropka.
Konsekwencją tej zasady powinno również wystrzeganie się bardzo ogólnych nazw typu samochody.pl bądź lodowki.eu. Nie związane z żadną konkretną marką, niewiele mówią o Twoim biznesie. W szczególnych sytuacjach mogą mieć wiele zalet. Jeśli jednak chcesz przyciągnąć klientów do konkretnego produktu i Twojej marki, lepszym rozwiązaniem będzie użycie jego nazwy w rejestrowanym adresie.
4. Nie interesuj się domenami
zawierającymi inne znaki niż
litery angielskiego alfabetu.

Reguła jest prosta – jeśli to możliwe, unikajmy myślników w nazwach stron. Oczywiście ma ona swoje wyjątki -niesprawiedliwym byłoby stwierdzenie, że zastosowanie znaków pauzy zawsze jest błędem. Ma ono niekiedy wiele sensu np. ze względu na pozycjonowanie strony. Bardzo często jest to też jedyna dostępna postać adresu, jaki zaplanowałeś. Myślniki podlegają jednak podobnemu prawu jak rozszerzenia adresów – w większości przypadków nie są zapamiętywane przez internautów. Wpiszą oni nazwę Twojej strony bez nich – i być może trafią w ten sposób na stronę konkurencji, która posiada podobny adres, lecz bez tych znaków. Punkt dla nich.
Kolejny problem pojawia się, gdy chcesz powiedzieć nazwę strony np. przez telefon. Czy rozsądne byłoby też lekceważenie tak prostej wady jak trudność w szybkim napisaniu takiej nazwy? To prawda, że tytuł strony zapisany z myślnikami może okazać się bardziej zrozumiały dla mechanizmów wyszukiwarek internetowych. Ta niewielka korzyść nie równoważy jednak licznych niedogodności.
Zobacz też: Historia powstania luksusowej nazwy samochodów Cadillac.
Niezależnie od tego czy zarejestrowałeś nazwę swojej strony z myślnikami, statystyczny internauta i tak wypróbuje w pierwszej kolejności raczej adres bez nich. Niewskazane byłoby dawać taką przewagę konkurencji już na samym starcie. Jeśli adres bez myślników nie jest dostępny na rynku, warto rozważyć inne nazwy strony, równie charakterystyczne i kojarzące się z Twoją marką. Łatwo można sobie wyobrazić, że często trudno będzie obejść się bez kłopotliwej kreseczki. Poważne i popularne witryny prawie nigdy nie mają jednak tego typu znaków w nazwie. To nie przypadek.

Używanie cyfr w adresie strony również nie należy do najlepszych praktyk.
Podobnie jak myślniki, powodują one kłopot przy wymawianiu adresu (100Pomyslow.pl czy StoPomyslow.pl?). Obniżają potencjał przy pozycjonowaniu strony, zajmując miejsce, które mogłyby zająć wartościowe słowa, często wpisywane przez odwiedzających. Poza wyjątkowymi przypadkami (1001Drobiazgów, 4×4 itp.), gdzie cyfry są charakterystycznym i rozpoznawalnym elementem wizerunku, rozsądne jest unikanie stosowania ich w nazwach witryn internetowych.

Wymogi ortografii i wymowy nie znikają w momencie uruchomienia przeglądarki internetowej. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoją nazwę strony wszyscy łatwo zapamiętają i z łatwością odnajdą w zasobach sieci, nie zastawiaj na nich pułapek w rodzaju nietypowej pisowni. Oczywiście, wiele atrakcyjnych domen będzie dostępnych pod warunkiem, że zgodzisz się na błędny zapis. Będzie to jednak miało konsekwencje dla statystyk odwiedzin stron. Nawet jeśli domena samochodyzusa.com jest zajęta, rejestracja adresu samohodyzósa.com nie rozwiąże problemu. W ten sposób, można tylko zaszkodzić biznesowym wynikom.
5. Weź pod uwagę domenę jako
łatwe do zapamiętania zdanie.

Na pewno spotkałeś się w internecie z długimi nazwami stron. Rejestracja takich adresów bywa sposobem na znalezienie jakiejkolwiek odpowiedniej i wolnej jeszcze domeny. Warto jednak uważać – im dłuższy tytuł, tym trudniej będzie go zapamiętać. Jeśli decydujesz się na dość długą nazwę dobrze, aby układała się we wpadającą w ucho całość oraz by jej poprawne wpisanie w przeglądarkę trwało krócej niż pół godziny.
Z drugiej strony, nadmierne skracanie nazwy też nie jest dobrą taktyką; przykładem takiej niepotrzebnej oszczędności są różnego rodzaju skrótowce, kilkuliterowe nazwy typu SSC, TTZ itp. Nic one nie mówią odbiorcy, co szkodzi zwłaszcza młodym markom.
"Łatwiej zapamiętamy nawet długą nazwę, ale składającą się w logiczną całość, niż krótki, ale całkowicie nielogiczny ciąg znaków."
W związku z powyższym domena DobreTekstyReklamowe.pl to znacznie lepszy pomysł od krótkiego skrótu dtr24.pl Należy uważać, aby długi adres strony był jednoznaczny i nie dawał zbyt wielu okazji do zrobienia błędów. Na przykład podczas dyktowania go klientowi przez telefon. Jak widać, trzeba tu trochę wyczucia.
Dobrą średnią jest zmieszczenie się w przedziale 5 – 25 znaków.
Daje Ci to możliwość zbudowania charakterystycznej, wpadającej w ucho nazwy do której zapamiętania nie potrzeba zapisywać arkuszy papieru.do podwyższenia swojej pozycji w wyszukiwarkach. Jeśli jednak chcesz przyciągnąć klientów do konkretnego produktu i Twojej marki, lepszym rozwiązaniem będzie użycie jego nazwy w rejestrowanym adresie.
6. Myśl o przedrostkach,
tylko w ostateczności.

Dodawanie przedrostków „e” bądź „i” stało się dość powszechną praktyką w nazewnictwie stron. Nie ma powodu, by unikać takich adresów, choć oczywiście warto posiadać również domenę bez tego dodatku. Podobnie jak w innych przypadkach, ten szczegół bywa często pomijany przez internautów przy wyszukiwaniu stron. Jeśli więc nie masz innej możliwości a zajmujesz się nowoczesnymi mediami, śmiało zdecyduj się na domenę z „e”, powszechnie kojarzoną z tym segmentem rynku.
Ps: Jeśli chciałbyś, abyśmy pomogli Ci opracować nazwę doskonałą pod wyszukiwarki, daj nam o tym znać. - Poznaj nasze usługi tworzenia nazw dla firm.