Jedyną strategiczną decyzją, jaką podejmujesz w marketingu, jest nadanie właściwej nazwy produktowi. – Tak Jack Trout podsumowuje swoją kultową książkę Positioning: The Battle for Your Mind. Mimo tego prawie codziennie jakaś duża firma wprowadza na rynek nowy produkt z nazwą, która gwarantuje porażkę.
Chcesz dowiedzieć się o co naprawdę chodzi w efektywnym namingu? Sprawdź jak powstały nazwy legendarnych marek, a potem stwórz markę, która podbije serca i umysły klientów.
Czym jest nazwa, dla największych marek na świecie?
No ale przecież nazwy i tak nie mają większego znaczenia. Liczą się aktorzy, historia, więź emocjonalna, pomysł. Oto typowe podejście, z którym sukces w świecie przytłaczającego wyboru, jest równie prawdopodobny, jak możliwość polizania własnego łokcia.
Gdyby zabrać, największym firmom ich nazwy, następnego dnia ogłosiły by bankructwo. John Compton, prezes Quaker Oats ujął to tak: Gdyby w przedsiębiorstwie miał dokonać się rozłam, byłbym usatysfakcjonowany biorąc nazwę firmy. A wy moglibyście przejąć jej wszystkie aktywa, strategie i fabryki, a i tak wyszedłbym na tym lepiej. Oto prawdziwa waga, największego aktywa każdej firmy.
3 podstawowe cechy idealnej nazwy...
Co odróżnia legendarne nazwy, od tych przeciętnych? W globalnym świecie, w którym rządzą regóły hiper konkurencji wartościowa biznesowo nazwa to ta, która od początku przygotowana jest na międzynarodowy sukces. Oto 3 najważniejsze cechy nazwy.
a) Prostota Proste jest mądre. Prosta nazwa to ta która zawiera mało liter. Prawda? Nie do końca. Mała ilość liter, może być również przepisem na nazwę skomplikowaną. Testem prostych nazw jest poproawność z jaką wypowiadają ją odbiorcy, kiedy usłyszą ją po raz pierwszy. Prosta nazwa to ta, która po wypowiedzeniu, przez telefon nie spotka się z reakcją: “Przepraszam jak? Czy możesz powtórzyć?”. b)Zapamiętywalność Magnetyzujące nazwy firm to, te które od razu zapadają w pamięć. A nie te, które wpychają się tam z budżetami milionów złotych, przeznaczonych na reklamę. Jeżeli chcesz sprawdzić jak zapamiętywana jest Twoja nazwa, zadzwoń do przyjaciół, powiedz im ją tylko raz, a następnie zadzwoń za dwa dni i zobacz co z tego wyszło. c) Ponadczasowość Potrzeba wielkiego geniuszu, aby odpowiedzieć na pytanie czy nazwa będzie się sprawdzać za kilkanaście lat. Jeśli projektujesz logo, możesz wziąć pod uwagę współczesne trendy. Firmy regularnie odświeżają swój wizerunek. Jednak nazwa pozostanie wciąż ta sama. Czy Twoja nazwa używa “wspłczesnego slangu”, lub nie mogła by być zrozumiana 10 lat temu? Oznacza, że nie jest ponadczasowa.
Czy kiedykolwiek słyszałeś o marce "I1 Gjornale"? Była to sieć sklepów serwujących kawę, założona przez przedsiębiorcę Howarda Szhultza w 1985 r. Dwa lata później przejął sieć Starbucks od firmy Peet'sCoffee & Tea. Starbucks czy I1 Gjornale? Nazwa nie ma znaczenia, chodzi przecież o jakość kawy. Na szczęście nazwy miały znaczenie dla Howarda Schultza. Zmienił nazwę z I1 Gjornale na Starbucks. Reszta to już historia.
Zrób to dobrze, w namingu nie ma kompromisów.
Nazwy specjalistycznych produktów stanowią duży problem, głównie przez ludzi, którzy mianują się ich "wynalazcami". Dość często jakiś wynalazca chce nadać urządzeniu skomplikowaną nazwę, w celu zademonstrowania wszem i wobec, jak niesamowitym jest jego urządzenie, robiąc to w dialekcie zrozumiały wyłącznie jemu samemu. Jeśli nie wymyślisz właściwej nazwy, na rewolucyjny produkt, możesz być pewien, że ludzie zrobią to za Ciebie. Zobacz zabawne przykłady z przed lat:
Pierwszy komputer nazywał się
Elektroniczno numeryczny integrator i komputer.
Pierwsza zapałka nazywała się
Siarczany nadtlenek do pocierania.
Pierwszy wykrywacz kłamstw to
Kardio-pneumo psychograf
Kiedy nazwa zaczyna krążyć po rynku przez kilka pierwszych miesięcy, "zaszczepia" się w umysłach potencjalnych klientów i zmiana jej jest niemal niemożliwa. Zobacz także ciekawy artykuł w którym opisujmey najciekawsze przykłady nazw firm i ich pochodzenie.
Dlaczego naming, to tak trudny proces?
Istnieje miejsce, gdzie nazwy mają ogromne znaczenie. Witaj w Holywood, gdzie wiele gwiazd ekranu zmieniło swoje rodowe nazwiska na takie, które brzmią zdecydowanie lepiej.
Alphonso D'Abruzzo stał się Alanem Aldą. Tomas Matopher IV zamienił się w Toma Cruise'a. Bernard Schwarz w Tony'ego Curtisa. Doris von Kappelhoff stał się Dorisem Day. Issur Danielovitch stał się Kirkiem Douglasem. Nawet Andy Warchol, nazywał się oryginalnie Andrew Warhola, Można tak bez końca.
Artyści w Hollywood dobrze rozumieją, że w nazewnictwie "mniej znaczy więcej". Jednakże trudno jest przekazać złożone koncepcje i komunikaty w sposób przystępny i oszczędny. Po pierwsze nazwa musi być dostępna. Często bywa tak, że jesteśmy w stanie "wygenerować" ponad 200 nazw w ciągu wielu serii spotkań, dopóki nie znajdziemy nazwy, która jest rzeczywiście dobra.
Przede wszystkim ludzie inaczej rozumieją różne słowa.
W wielu branżach najlepsze słowa i frazy są już zajęte przez konkurencję. Bardzo trudno jest znaleźć dostępny adres .pl, lub .com. Jeśli aspierujesz do międzynarodowej działalności, weż pod uwagę różne znaczenia w kontekście językowym i kulturowym. Na przykład Nova, znaczy po hiszpańsku “Nie idzie”.
Jak stworzyć własną nazwę dla firmy, lub jej produktu.
Na początku rozważ logicznie brzmienie. Wiele naprawdę wartościowych nazw, odnosi się do tego co robią ich firmy, lub produkty. Dobrym tego przykładem są imiona bohaterów z serialu animowanego Pokemon. Poproś dzieci aby pokazały ci żetony z wizerunkami Beautifly’a (jak latający robak), Delcatty’a (jak kot), Flygona (jak latający smok) i Huntaila (jak wąż wodny) a zrozumiesz co mam na myśli pisząc o logice w nazewnictwie i właściwym pozycjonowaniu. Jeśli to nie przyniesie właściwych rezultatów, zacznij proces od początku.
“Nie idź na ustępstwa odnośnie swojej nazwy”.
Guy Kawasaki. Apple - The Art of start.
“Poświęć trochę czasu i wysiłku na stworzenie naprawdę dobrej nazwy – to ułatwi ci wejście na rynek.” Mówi Guy Kawasaki, były specjalista od marketingu Apple Computer i dyrektor zarządzający firmy Garage Technology Ventures. Jeśli chcesz, zlecić to profesjonalistom, zobacz naszą kompletną ofertę dostępną na tej stronie.