Masz świetny pomysł na biznes, ale świetną nazwą jest już gorzej?
Nic dziwnego, że masz kłopoty w wymyśleniu czegoś sensownego.
Gdy co roku na rynku pojawia się coraz więcej firm, łatwo przeoczyć,
że dostępnych w przyrodzie dobrych nazw, z roku na rok jest mniej.
Sami często miewamy kreatywne kłopoty. Ale na szczęcie mamy też
na nie sprawdzone sposoby. W końcu zajmujemy się tym zawodowo.
Wybór nazwy to jedna z najważniejszych decyzji w marketingu firmy.
Dlatego, jeśli jeszcze nie znasz naszego podstawowego poradnika,
warto zajrzeć do niego teraz, bo ten artykuł, to jego druga część.
W tym tekście dzielimy się dodatkowymi metodami rozwinięcia
kreatywnego procesu. Pokazujemy sporo przykładów fajnych nazw,
oraz dzielimy się infografiką, która będzie pomocnym drogowaskazem
dla każdego, kto chce opracować nazwę we własnym zakresie.
Pamiętaj: zawsze możesz liczyć na naszą pomoc.
Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie Twoje pytania.
Oferujemy bezpłatne konsultacje przez
e-mail
lub
telefon.
Nazewnictwo jest dziś prawdopodobnie jednym z najtrudniejszych zadań
przy budowaniu marki. Wprowadzenie nowej nazwy na tak zatłoczony
rynek, graniczy z cudem i udaje się to tylko przemyślanym rozwiązaniom.
Istnieją trzy główne ograniczenia całego kreatywnego procesu.
Po pierwsze, jeśli zastanawiasz się jak nazwać firmę, musisz wiedzieć, że
w nazewnictwie mniej znaczy więcej. Im krótsza nazwa firmy tym lepsza.
To dlatego w wielu branżach najlepsze słowa i frazy są już zajęte przez
konkurencję. Po drugie, każdy z nas inaczej rozumie różne słowa. Ma pod
nimi ukryte, różne znaczenia, wartości i reakcje na nie. I wreszcie po
trzecie kwestia regulacji prawnych niektórych wyrazów jest skomplikowana.
W ciągu ostatniej dekady stworzyliśmy nowe nazwy dla dziesiątek przed
siębiorstw, produktów i usług. Wiem, że brzmi to banalnie, ale wciąż tak
wiele osób zapomina, o tym że nazwa musi pracować w kontekście miej-
sca, produktu a przede wszystkim odbiorcy, czyli grupy docelowej.
Najlepiej widać to na lokalnych przykładach. I tak, sukces lokalnych nazw, mierzony jest najczęściej pasją i odwagą ich właścicieli. To dzięki nim powstają najfajniesze marki.
Oto przykłady nazw firm, nad którymi ostatnio pracowaliśmy.
Wiele z nich to marki znane od dziesięcioleci, ochrzcone nazwiskami właścicieli, ale dużo z nich zostało świadomie “zaprojektowanych”. Tak jak Lego, Sony czy Reebok. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pochodzeniu słynnych nazw powinieneś przeczytać ten artykuł.
W przyrodzie występują tylko 4 rodziny nazw. Jeśli chcesz by nazwa
wywoływała silne, przyjene emocje to musi być powszechnie używanym
słowem. Tak jak Żabka, Stokrotka czy Biedronka. Niestety takiej nazwy
nie będzie można zastrzec.
Jeśli zdecydujesz się na wyraz, który nie istnieje w słowniku, to nie
będzie on wywoływał emocji. Coś za coś. Taka jest też nasza historia.
7 lat po otworzeniu naszej agencji reklamowej, w sieci pod tą samą
nazwą pojawiła się pijalnia soków z Krakowa. Godziliśmy się na tą
sytuację, już podczas wyboru nazwy. Silne emocje były dla nas
najważniejszą
cześcią marketingowej
strategii.
Dobra wiadomość. 7 lat po tym wydarzeniu nie mieliśmy ani jednego
telefonu, od zdezorientowanego klienta, który chciałby kupić u nas sok.
Warto pamiętać, że nazwa zawsze występują w kontekście. Nie wydaje mi się, żeby ktoś chciał kupić batonika Prince Polo u sprzedawcy Volksvagena Polo. Tak jak nikt nie chodzi do Żabki po koszulki Polo Ralph Lauren.
Dla niektórych firm, kompletne zastrzerzenie znaku ma kluczowe znaczenie.
Dlatego przed rozpoczęciem prac, należy starannie przemyśleć na jakich
cechch nazwy nam zależy i skupić się na szukaniu rozwiązania w ramach
właściwej rodziny nazw. Poniższa inforgrafika powinna pomóć.
Ludzki mózg odczytuje nazwy w kontekście komunikacji, a nie dekoracji.
Jeśli nazwa wymaga myślenia ma ukryte znaczenia – nie zadziała!
Proste jest mądre! Prostota pomaga rozkręcić biznes szybciej.
Poniżej prezentujemy dodatkowych 25 pomysłów na stworzenie nazwy.
Jeżeli nie doprowadzą Cię do zadawalających rezultatów, będziemy po
drugiej stronie telefonu, kiedy będziesz potrzebował 660 970 980.
Nie zakochuj się w krótkiej liście z dwoma, trzema nazwami.
Stwórz o wiele więcej. W typowym poszukiwaniu upragnionego znaku
towarowego odpada 8 z 10 pomysłów na nową nazwę. (Czasami nawet
więcej i niestety często są to prawdziwe perły).
Zacznij pracę od wymyślenia jak największej ilości nazw.
Spisz każdą propozycję. Nie ma jeszcze złych pomysłów. Zostaw ocenę
na później. Podczas pracy w grupie stosuj karę za każdy komentarz w
stylu "Co za beznadziejny pomysł".
Za karę obierz wymyślenie 3 koncepcji, które nazw które bazują na złym
pomyśle czynią go lepszym. Usprawniając beznadziejną opcję. Nawet
jeśli skończy się to trzema beznadziejnymi opcjami.
80% Polaków nie mówi w języku angielskim.
Poziom wykształcenia i status materialny klienta nakreślają pożądany
zakres słownictwa.
Język potoczny odpowiada usługom bankowym. Język techniczny i
naukowy pasują wyłącznie w przypadku produktów specjalistycznych i
farmaceutycznych. Prosty język na poziomie szkół podstawowych sprawdzi
się najlepiej w przypadku większości towarów konsumpcyjnych.
Jeśli poważnie traktujesz swoje działania w zakresie
nazewnictwa, jest tylko jeden słownik, który naprawdę może ci
pomóc. To słownik języka Polskiego wydawany przez PWN.
Jeżeli mówimy o słownikach, nie sposób nie wspomnieć o dobrym
tezaurusie. Zapomnij o cienkich egzemplarzach, które znajdziesz w
większości biur. Nie zapomnij także rozwinąć mapy. Nazwy geograficzne
mogą stanowić dobre kandydatury na twoją nazwę.
Kolejny pomysł na nazwę firmy, to stworzenie sloganu
reklamowego na początku. Chodzi o charakterystyczną cechę,
motyw przewodni twojego produktu. Następnie zacznij opracowywać nazwę,
która odzwierciedli twoją marketingową strategię. Twój nowy płyn do
kąpieli ma w sobie mnóstwo olejków i zmiękczaczy, które sprawiają,
że skóra jest aksamitnie miękka w dotyku. Zacznij od "Pieszczoty".
Jak nazwać firmę? Wyróżnij się, albo zgiń.
Jednak aby zrobić to naprawdę dobrze najpierw zbadaj konkurencję.
Jeśli wszyscy posługują się motywami związanymi z zaawansowaną
techniką, Ty bądź wysublimowanym tradycjonalistą. Jeśli wszystkie
kategorie opisane są w rodzajach męskich, opisz swoje w żeńskich. Pewien
ogromny szpital w stanie Arkansas przyjął odmienną strategię niż inne
placówki medyczne z poważnymi, jednoznacznymi nazwami - Centrum
Zdrowia Matki albo Klinika Położnicza. Szpital nazwał się "Bocian i
spółka", a społeczeństwo było tym zachwycone.
Para sportowych butów za 300 złotych powinna sprawić, że
człowiek będzie szybszy i bardziej zwinny. Kto jest zwinny?
REEBOK to nazwa zwinnej gazeli afrykańskiej. PUMA to hiszpańskie
słowo oznaczające dużego, dzikiego kota.
Dobrych propozycji nazwy firm nie znajdziesz w słowniku.
Spróbuj stworzyć całkowicie nowe słowo, poprzez łączenie części słów,
które już posiadasz. Czasami będziesz mógł złączyć ze sobą całe wyrazy.
Nazywamy to lingwistyką konstrukcyjną. Słowo "car" (ang. samochód) i
"van" dały razem znany na całym świecie KARAWAN. Przetworzone
nazwy są wszędzie wokół nas: CITIBANK. ŁAMIGŁÓWKA.
Doradca kreatywny Roger von Oech proponuje otwarcie
umysłu na rzeczy, które z pozoru nie mają żadnego związku z
tym, nad czym pracujesz. Otwórz słownik na stronie 133 i wybierz
co trzecie słowo. Dostosuj je tak, aby odpowiadało twojej potrzebie.
Może stworzyć jakąś metaforę? Pomyśl o swoim ulubionym zespole
sportowym. W jaki sposób można nawiązać tym do określonego
produktu? Losowe pomysły naprawdę mogą zainspirować.
Wyłącz telefon. Wyjdź z biura. Z praktycznego punktu
widzenia osiągniesz najlepsze
efekty, kiedy będziesz pracował w
cichym, przyjemnym otoczeniu.
Z emocjonalnego punktu widzenia
pracuj w miejscu, które będzie cię motywowało do
wypróbowywania
nowych rzeczy. Magia odbywa się poza strefą komfortu.
Co mogłoby wizualnie reprezentować twoją firmę lub
produkt? Zwierzę? Kolor? Ocean? Szczyt górski?
Wizualizacja może
naprowadzić cię na właściwą nazwę. Przedsiębiorstwo Kollmorgen Corp.
przedstawiło nowy silnik elektryczny do użytku przemysłowego. Jego
płaskość była jego atutem i kluczową koncepcją wizualną. Nazwa
popularnego produktu: THE PANCAKE. "Naleśnik" - Był zapamiętywany
błyskawicznie, po jednym powtórzeniu.
Wyobraź sobie swój produkt w rękach potencjalnego
konsumenta, który faktycznie go używa.
To fantastyczny sposób na
dobre propozycje nazwy firmy. Pewien specjalista od marketingu
zauważył, że ludzie lubią nagrywać coś w drodze do i z pracy.
Tak powstała nazwa dla przenośnego dyktafonu.
Sears stworzył akumulator, który był trwały i niezawodny. Firma zaczerpnęła z języka zwrot DIE-HARD, aby opisać złożoną koncepcję jak najprostszymi słowami. Lingwiści nazywają to "adaptacją metafory", która świetnie pobudza wyobraźnię i doskonale zapada w pamięć. Dokładnie tak powstała wspomniana przez nas nazwa Samochodu z jedzeniem - Carmnik.
W 1878 r. Procter & Gamble wymyślili nowe mydło. Było białe, bardzo czyste i unosiło się na wodzie. Harley Procter miał problemy ze znalezieniem właściwej nazwy. Inspiracja przyszła w pewien niedzielny poranek, kiedy słuchał pastora odczytującego Psalm 45:8 , w którym wspomniana była kość słoniowa (ang. Ivory). Stąd też młody Procter zapożyczył nazwę dla swojego produktu - IVORY. Choć kość słoniowa nie jest całkowicie biała i na pewno nie unosi się na wodzie, to dziś drugie zaraz po Dove, najpopularniejsze mydło na świecie.
Szukaj tłumaczeń podstawowych, źródłowych słów. Mitsubishi (którego symbolem są trzy diamenty) wyznaczył DIAMANTE jako nazwę dla swojego nowego, luksusowego modelu samochodu. VOLVO oznacza "toczę się" po łacinie. Ciasteczka OREO to "wzgórze" po grecku (Oryginalna wersja ciastka miała wypukły, a nie płaski kształt.) Właściciel pewnej małej winiarni opisał przyjacielowi swoje ciężkie wysiłki jako "pracę miłości". Stało się to nazwą winiarni. TRAVAIL DU COEUR to idiomatyczne wyrażenie w języku francuskim.
Znany bank zapłacił 100 tys. złotych aby kupić od innego banku nazwę usługi obejmującej zarządzanie funduszami, która nie była już wykorzystywana. Coors wykupił nazwę ekskluzywnego piwa IRISH RED od upadłej piwiarni. Jeśli chcesz jakiejś nazwy, która jest własnością innej firmy, ale nie jest intensywnie wykorzystywana, postaraj się ją zdobyć. Złóż propozycję właścicelowi domeny, która jest zajęta, ale nie używana. Nie masz nic do stracenia.
Badania wykazały, że nazwy składające się z samych inicjałów, są niemal o 40% mniej zapamiętywane niż nazwy, które składają się z faktycznych lub wymyślonych słów. Wszystkie firmy, które dziś rozpoznajesz, jak PZU. Używały kiedyś pełnej nazwy, a dopiero, gdy wszyscy znali już firmę, zaczęto używać skrótu.
Perfum o nazwie PASSION. Dezodorant NO SWEAT ("Bez potu"). Samochód terenowy EXPLORER. Trwały, niemal niezniszczalny polietylen DURATION ("Czas trwania").
W języku angielskim słowa zwykle zaczynają się następującym literami: S, C, P, A, T. Pięć najmniej popularnych to X, Z, Y, Q, K. Jedno na osiem słów zaczyna się literą S. Jedno na 3,000 zaczyna się od X. George Eastman wybrał nazwę KODAK z różnych powodów. Była krótka, niezwykła, pełna życia. "Litera K," powiedział, "była moją faworytką (...) Wydawała się mocną, zdecydowaną literą."
Owocowy napój dla dzieci FROOT. Celowo i błędnie zapisane słowo fruit (ang. owoc) stało się nową nazwą produktu. Przy okazji root, oznacza korzeń. JELL-O (ang. jelly - galaretka). Portal obsługujący nietypowe formaty wideo, uwielbiany przez kreatywną społeczność Vimeo.
Kiedyś było to przypadkowe spotkanie z klientem. Dziś oznacza to wykorzystanie grup fokusowych i internetowych paneli dyskusyjnych. W Owocnych pod tym względem jesteśmy konserwatystami i traktujemy to bardzo poważnie. Nie pytaj sąsiada, który nigdy nie będzie potencjalnym klientem i nie ma pojęcia o Twoich usługach co sądzi o Twojej nazwie. Jeśli masz to robić, lepiej rzucaj monetą, będzie szybciej. Klient to wyjątkowa osoba pośród tłumu. Opinie nie zorientowanych w branży osób bywają najbardziej toksyczne.
Nazwy muszą być miłe zarówno dla oka jak i dla ucha. Pomyśl ile razy w ciągu dnia nazwa twojego produktu będzie wypowiadana przez telefon. Nawet najdrobniejsza zmiana w szyku liter może sprawić, że będzie lepiej brzmieć. Ale najważniejsze, jeśli wypowiesz nazwę raz i usłyszysz po drugiej stronie: “Słucham? Że jak?” To znaczy, że z Twoją nazwą jest coś nie tak.
Edison powiedział, że pomysły powinny być oryginalne tylko w przypadku ich przystosowania do problemu nad którym pracujesz. Konstruktorzy wojskowi zainspirowali się twórczością Picassa w celu opracowania lepszych metod kamuflażu dla czołgów. A więc śmiało. Pożycz jakiś pomysł na biznes z innej branży. (Ale nie pożycz nazwy firmy)
Hej! Nazywam się Mariusz Słowik.
Jestem autorem tej treści i twórcą nazw.
Jeśli masz kłopot z wymyśleniem czegoś sensownego. Daj mi znać.
Znalezienie dobrej nazwy, najlepiej zacząć od znaleziena dobych ludzi.
Napisz, studio@owocni.pl lub zadzwoń. 660 970 980. Z przyjemnością
pomożemy Ci opracować idealną, legalną nazwę dla Twojego pomysłu.