Nazwy korporacji stanowią kamień milowy strategii budowania marki dla firm. Ustalają nastrój, ton i osobowość organizacji. Zwykle nazwa korporacji pełni bardziej rolę tła albo elementu wspierającego, a nie adresowanej do klienta nazwy produktu lub usługi. Na przykład Apple pełni rolę parasola rozciągającego się nad produktami o nazwach zaczynających na „i-”, a także komputerem Mac (Macintosh). Tego rodzaju strategia korporacyjna pozwala na rozwijanie marki i jej ogólnej „architektury” w przyszłości. W innych wypadkach nazwa korporacji i jej najważniejszy produkt/usługa są tak blisko ze sobą związane, że stają się jednym – jak w przypadku Coca-Coli. Jeśli jesteś na etapie tworzenia nowej nazwy dla swojego biznesu i masz międzynarodowe aspiracje, nie mogłeś trafić lepiej. Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
10 Największych marek świata, według interbrand.
Bez względu na to, czy nazwa korporacji pełni rolę pierwszoplanową, czy raczej stanowi tło, ważne, żeby pamiętać, że głównym celem jest stworzenie nazwy, która odzwierciedla ogólną misję, cel i przesłanie firmy. Jeżeli jeszcze nie czytałeś naszych publikacji o nazwach firm, a w szczególności tych traktujących o namingu, czy pomysłach na nazwę firmy, to warto to zrobić jeszcze przed rozpoczęciem prac. Najlepsze nazwy korporacji odnoszą się do ich najbardziej podstawowych cech lub nieprzemijających zasad – nazwy marek, które pozostają ponadczasowe i odpowiednie bez względu na zmiany oferty produktów i usług – takich, które działają zarówno aktywnie, jak i pasywnie. Cztery strategie namingowe dla korporacji. zostały stworzone właśnie w tym celu. Każda z nich zawiera unikatowy zestaw możliwości uchwycenia i przekazania misji marki.
4 Korporacyjne strategie namingowe.
W Owocnych każdego dnia pomagamy ludziom w znajdowaniu właściwych nazw dla ich biznesu. W branży finansowej jesteśmy autorami takich nazw jak: Xandia - Doradztwo finansowe, Nobilis Broker, Effit oraz Star Finance. Z przyjemnością pomożemy także i Tobie. Zapytaj nas o niezobowiązującą ofertę, pod numerem 660 970 980. Jesteśmy tu by Ci pomóc.
Nazwy z kluczowymi cechami.
Te nazwy podkreślają najważniejszą cechę albo kluczową wartość organizacji, która nigdy się nie zmienia. Przykładem może być nazwa Lego - (Z duńskiego leg godt, to znaczy baw się dobrze.). Puma, czy Nike podkreślające sportowe osiągnięcia.
Ukute/wymyślone nazwy.
W tego typu nazwach korporacji chodzi o to, by były odpowiednie. Kodak i Xerox to zupełnie zmyślone nazwy nieposiadającego znaczenia same w sobie, ale w ciągu wielu lat działalności w branży i dzięki wielu dolarom wydanym na reklamę udało im się zbudować rozpoznawalną markę. Najlepiej taką nazwę zbudować na morfemie – części słowa – który odnosi się do najważniejszych kompetencji firmy. Dobrym przykładem jest Verizon, który zawiera końcówkę angielskiego słowa oznaczającego horyzont, wskazującego na przyszłość. Pixar z kolei zawiera w sobie dźwięk „pix” kojarzący się ze słowem picture, czyli obrazek.
Nazwy o pozytywnych skojarzeniach.
Tego rodzaju nazwy korporacji to często dwuwyrazowe konstrukcje, które czerpią z istniejących w języku pozytywnych wartości, by przekazać przesłanie marki. Wywołują one skojarzenia z geniuszem, innowacyjnością i optymizmem poprzez łączenie słów o takich właśnie cechach. Współpracując z firmą finansową stworzyliśmy nazwę Investeam, zbudowaną na podstawie dwóch znajomych i pozytywnych słów połączonych w unikatowy sposób.
Nazwy z metaforami /analogiami
Te nazwy są nieco trudniejsze do zastrzeżenia, ponieważ składają się zwykle z jednego słowa, a niemal każda branża może wykorzystać te same metafory. Firmy takie jak Apple, Amazon i Caterpillar wykorzystują metafory oparte na ich swoją identyfikacji wizualnej.
Lista kontrolna - punkty warte zapamiętania.
Oprócz ustalenia najlepszej strategii namingowej, jest jeszcze kilka ważnych elementów, które należy wziąć pod uwagę przy wymyślaniu nazwy dla korporacji. Oto kilka punktów brandingowej listy kontrolnej.
Kryteria nazw dla korporacji:
• Czy nazwa jest unikatowa w waszej branży?
• Czy nie jest zastrzeżona?
• Czy dostępna jest odpowiadająca jej domena .com?
• Czy nazwę łatwo jest wypowiedzieć i przeliterować? (atrakcyjność językowa)
• Czy nazwa ma jakieś negatywne znaczenie? (wymyślone słowa mogą mieć niezamierzone znaczenia)
• Czy opracowaliście prosty proces pomagający ustalić cele brandingowe, najważniejszych decydentów i harmonogram?
Stworzenie potężnej i znaczącej nazwy dla korporacji wymaga solidnej strategii namingowej i sprawdzonego procesu. Wykorzystując doświadczenie ekspertów od brandingu, możecie uniknąć błędów i zagrożeń, jednocześnie posuwając markę korporacyjną w dobrym kierunku. Możemy pomóc Ci w tym zadaniu. Czuj się swobodnie pisząc do nas, lub dzwoniąc 660 970 980 w celu otrzymania niezobowiązującej oferty. Zapraszamy.