eMarketing

Agencja Marketingowa

Copywriting

Pisanie treści

Branding

Projektowanie logo

Naming

Tworzenie nazw
Podstawy
I techniki
Copywriting
w internecie
Nazewnictwo
I pozycjonowanie
Ikony
i ich historie
Wskazówki ekspertów
Nazwę dla firmy tworzą profesjonaliści

Tak się tworzy świetną nazwę

Kompletny przepis
od naszych projektantów
dla właścicieli małych firm.

Nazwę dla firmy tworzą profesjonaliści

Tak się tworzy świetną nazwę

Kompletny przepis
od naszych projektantów
dla właścicieli małych firm.

Szukasz nazwy dla nowej firmy? Jesteś w dobrym miejscu.
Ten artykuł zawiera naukowe odpowiedzi na ważne pytania.

- Jak wywołać właściwe emocje i wzbudzić zaufanie?
- Jakie skojarzenia są najkorzystniejsze w Twojej branży?
- Co sprawia, że nazwa łatwo zapadnie w pamięci klienta?
- Dlaczego jedne nazwy chwytają, a inne są niezauważone?

Napisaliśmy go dla właścicieli małych firm, a stał się
tak popularny, że cytują go największe media w branży.

press-logo1
press-logo2
press-logo3
press-logo4

Jest prosty, choć ciut wymagający, ale po jego przeczytaniu
stworzysz nazwę, która przyciągnie klientów jak magnes.

Zrelaksuj się i poświęć kilka najbliższych minut
na najważniejszy tekst, jaki ostatnio wpadł Ci w ręce.

Pamiętaj: zawsze możesz liczyć na naszą pomoc!
Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie Twoje pytania.
Oferujemy bezpłatne konsultacje przez e-mail lub telefon.

Jak wymyślić znak towarowy

Ile dobra nazwa zarobi dla firmy?

Dlaczego niektóre nazwy od razu zdobywają zaufanie
i sympatię, podczas gdy inne pozostają niezauważone?

Nazwa to fundament na którym będzie stał cały marketing Twojej firmy.
Wpływa na to, jak odbierają Cię klienci, pracownicy i partnerzy biznesowi.

W przyszłości każda forma reklamy będzie bazowała na tym elemencie,
utrwalając wybraną przez Ciebie nazwę w świadomości klientów.

W marketingu możesz zmieniać wszystko poza nazwą firmy.
Zmiana nazwy jest jak budowanie firmy zupełnie od nowa.

Agencja reklamowa oferuje profesjonalne usługi marketingowe
„Gdyby w przedsiębiorstwie miał
dokonywać się rozłam, byłbym
usatysfakcjonowany biorąc
nazwę firmy.
Moglibyście przejąć jej wszystkie
aktywa, strategie i fabryki, a i tak
wyszedłbym na tym lepiej”
- Steve Jobs

Właściwe słowo wykonuje dla Ciebie kawał dobrej roboty.

  • Błyskawicznie wywołuje firmę w pamięci klientów.
  • Pozytywnie wyróżnia firmę na tle całej konkurencji.
  • Tworzy solidny fundament pod mocne kampanie marketingowe.
  • Buduje profesjonalny wizerunek firmy już od pierwszego kontaktu.
  • Może określać całą branżę lub kategorię (jak buty w rodzaju „Adidasy”).

To naprawdę strategiczna decyzja, dlatego warto podjąć ją mądrze.
Wybór złej nazwy będzie szkodził firmie przez całe życie.

Słabo zaprojektowana nazwa będzie dużą
przeszkodą w szybkim rozwoju firmy.

Uczucie bylejakości wywołane nazwą przenosi się na postrzeganie firmy.

Główny powód, dla którego nazwa brzmi amatorsko, to oszczędności. Przedsiębiorcom zdaje się, że oszczędzają czas, wysiłek lub pieniądze.

W finale ich nazwy mylone są z konkurencją, klienci ich nie pamiętają. W innych przypadkach marki okazują się od dawna być zastrzeżone.

Taka nazwa wymaga zmiany, a marketing trzeba budować od nowa.
Z takim problemem zgłosił się do nas jeden z klientów – ITech.

Firma dynamicznie rozwijała się w branży tele informatycznej. Niestety, była nieustannie mylona z masą podobnie brzmiących firm.

Postawiliśmy na inteligencję. IT robione z głową, czyli – Intelion! Nowa nazwa kreuje obraz dużej, dojrzałej marki godnej zaufania.

PRZED
Marketing automation specjalnie dla twojej firmy
PO
Propozycje nazw przygotujemy dla twojej firmy
Przez lata używaliśmy trudnej i nie budzącej
zaufania nazwy. To był hamulec dla całej firmy.
Nowa nazwa naprawdę dobrze nas reprezentuje.

Maciej K. - Partner zarządzający Intelion - Bielsko Biała

To nazwa wyjątkowo uniwersalna językowo – ani polska, ani angielska,
Autorska konstrukcja głosek i dźwięków dobrze sprawdzi się za granicą.

Jak dokładnie tworzy się tak dobre nazwy? Istnieje na to przepis.

Skąd pochodzą nazwy firm?

Tworzenie idealnej nazwy jest mieszanką fonetyki, lingwistyki,
psychologii oraz strategii marketingowej – ale nie zawsze tak było.

Jeszcze 100 lat temu nazwy w większości były po prostu nazwiskami.
Potem – opisami działalności z nazwą miejscowości.

Dane liczbowe pochodzą z:
Global Brand Database.
nazwy dla firmy powinny być unikalne

Dziś wszystkie dobre nazwy są bardzo świadomie projektowane.
Głównie dlatego, że atrakcyjne zwroty są od dawna zarezerwowane.

W świecie, w którym działa ponad 300.000.000 firm, jedynie starannie
zaplanowane nazwy mają szansę przebić się do świadomości klientów.

Celem jest odnalezienie świeżej drogi do ich serc oraz umysłów.
Zaangażowania na tylu płaszczyznach, na ilu to możliwe.

Trudno definiować dobrą nazwę, ale łatwo ją rozpoznać, gdy jest gotowa.
Idealna nazwa zawsze będzie: prosta, zapamiętywalna i wyjątkowa.

3 cechy idealnej nazwy:

Tworzenie nazwy firmy to proces złożony oparty na badaniu potrzeb potencjalnych klientów
Prosta
Jest łatwa
do wymówienia
i przedyktowania.
Zmiana nazwy istniejącej firmy może być dobrym początkiem jej rozwoju
Zapamiętywalna
Wyzwala właściwe
skojarzenia. Zrozumiale
i jednoznacznie.
Przygotowanie unikalnego hasła reklamowego może być wyzwaniem dlatego zadzwoń do owocnych
Wyjątkowa
Trafia w profil klienta
i wyróżnia się od
konkurencji.

Proste jest mądre! Prostota pomaga rozkręcić biznes szybciej.

Nie chodzi tu o to by marka była minimalistyczna, ale o to, by dla klientów
była jasna i oczywista. W myśl zasady – nie każ mi myśleć!

Jeśli nazwa wymaga myślenia lub ma kilka komunikatów – nie zadziała! Ludzki mózg odczytuje nazwy w kontekście komunikacji, a nie dekoracji.

W prawdziwym świecie klienci nie myślą o tym,
czy podoba im się taka nazwa. Gdy ją zobaczą,
wiedzą automatycznie, czy zaufają tej marce, czy nie.

Nie ma więc większego znaczenia, czy nazwa będzie się każdemu podobać.
Wyraz, który podobałby się wszystkim, zwyczajnie nie istnieje.

Nazwa ma za zadanie realizować znacznie ważniejsze cele marketingowe: wywołać właściwe emocje, wzbudzić dobre skojarzenia i zapaść w pamięć.

Wyjątkowość nie polega na stworzeniu unikalnego słowa.

Znak towarowy ograniczy działania konkurencji

Ludzie nie mylą wafelka Prince Polo z samochodem Volkswagen Polo, lub koszulką Polo Ralph Lauren, bo marki występują w kontekście.

Wyjątkowość polega na wybiciu się z tłumu konkurencji
– a to często wymaga odwagi.

Właściciele firm tak bardzo boją się dziś potknięć, że zabijają naprawdę
fajne, kreatywne i zabawne nazwy z powodu „politycznej poprawności”.

Na końcu brzmią tak samo nudno jak konkurencja...

Jeśli tworzysz nazwę, by się dopasować,
to potem marnujesz cały budżet na marketing,
aby się wyróżnić.
Nazwa firmy jak wybrać unikalną nazwę która będzie budować sukces marki

Wiesz co czyni „Pandorę” tak dobrze zarabiającą nazwą?
Aby to zrozumieć, potraktuj to przez moment bardzo dosłownie.

Pandora = uwolnienie plag, chorób i wszelkiego zła ludzkości.

Te znaczenia sprawią, że większość przedsiębiorców skreśli taką nazwę.
Tymczasem klienci kupują Pandorę, by wyrazić wdzięczność mamie!

Ludzie nie traktują nazw dosłownie i nie przypisują markom złych cech.
Dlaczego? Bo w praktyce nikt o nazwach nie rozmyśla. Nazwy się czuje!

Zobaczmy to na przykładzie perfum.

Znak towarowy pomoże ci w walce z nieuczciwą konkurencją

Poison (trucizna) to hit sprzedaży marki Dior.
Scandal (Skandal) to nazwa Jean Paul Gaultier.
Natomiast Egoiste (Egoista) robi furorę dla firmy Chanel.

Jeden z naszych klientów kierował swój produkt na rynek angielski.
Jest to panierka do kurczaka, która smakuje lepiej od tej z sieci KFC.

Zaproponowaliśmy mu rozwiązanie odważne, ale bardzo emocjonalne.
„Holly Powder!” co w dosłownym tłumaczeniu znaczy „Święty Proszek”.

W Angli ludzie mówią „holy cow”, tj. święta krowo, gdy są zdumieni.
Nawiązuje to do świętych krów z Indii i nie łączy się w intencji z religią.

Klienci od razu podchwycili pomysł i zgodzili się go wdrożyć.
Marka błyskawicznie stała się ogromnym polskim sukcesem.

Owocni przygotują dla ciebie propozycje nazw firm

Właściwa nazwa często będzie lekko intrygować i polaryzować ludzi.
Więc jeśli nie ma zastrzeżeń dotyczących nazwy, to raczej jest ona zła.

Na co warto uważać podczas projektowania nazwy marzeń?

Owocni przygotują dla ciebie znak towarowy, który przyciągnie uwagę grup docelowych

Pułapki projektowe,
które hamują rozwój firmy.

Poznaj typowe błędy w firmowym nazewnictwie,
i oszczędzić sobie niepotrzebnych kosztów.

W świecie hiperkonkurencji pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie.
Na tym etapie w ułamku sekundy można bezpowrotnie stracić zaufanie.

Jeśli Twój klient ceni sobie jakość, to porównując oferty firm
automatycznie odrzuca te, które wydają się mu mało profesjonalne.

Główny powód, dla którego nazwa działa słabo, to z reguły oszczędności. Przedsiębiorcy oszczędzają czas. Tworzą w pośpiechu i bez przemyślenia.

Agencja reklamowa Owocni podpowie jak wybrac nazwe firmy

Słaba nazwa jest dużą przeszkodą w szybkim rozwoju firmy.

Opisywanie biznesu tak, aby klient momentalnie wiedział, o co chodzi, to najbardziej typowe marnowanie potencjału, który mógłby wybić firmę.

Właściciele bezpodstawnie zakładają, że nazwa musi bronić się sama, topiąc firmę w morzu konkurencji. Trudno się ją pamięta i łatwo myli.

Dobra nazwa dla firmy zapewni rozpoznawalność przedsiębiorstwu

Nazwa nie ma zadania określać tego, czym zajmuje się firma!
To zmarnowanie okazji i przepis na zniknięcie w tłumie.

Zapominamy, że nazwa zawsze wystąpi w kontekście, obok zdjęć, treści
na stronie, oferty, w reklamie czy nawet w rozmowie z klientem.

To kontekst zawsze tłumaczy nazwę. Nazwa nie musi bronić się sama.
Powinna wykonywać bardziej strategiczne zadania marketingowe.

Jedni z klientów w branży transportowej dali nam twardy orzech.
Chcieli nazwać firmę nawiązując do imion synów: Bruna i Aleksa.

Udało się nam zamienić to w dwuskładnikową korzyść: serce i rozum.

Serce to imiona dzieci założycieli ukryte w pierwszych literach marki.
Rozum to „stone” (ang. skała) – dodaje stabilności i wiarygodności.
Powoliło to wyjechać marce na międzynarodowe drogi i osiągnąć sukces.

Opracowanie nazw firm to dla nas pestka, skorzystaj z usług profesjonalistów
Owocni doradzą ci jak wybrac nazwe firmy
Nazw firm nie wymyślisz w sekundę, skorzystaj z pomocy agencji reklamowej
Nazw firm nie wymyślisz w sekundę, skorzystaj z pomocy agencji reklamowej

OPINIA KLIENTA

Chcieliśmy pokazać różnicę na tle
całej „TRANS- konkurencji”.
Braxstone jest świetny! Mocny,
dynamiczny i międzynarodowy.
O to nam chodziło.

Niemal wszystkie dobre nazwy mają taki sam początek
– zostały stworzone z zaangażowaniem i starannością.

Podejrzanie tanie oferty i układanie nazw z przypadkowych liter
ma w biznesie podobną cenę – wysoką i płaconą przez całe życie marki.

Amatorzy od ręki wykonują pracę, która fachowcom zajmuje tygodnie.
Ignorują wpływ jaki fonetyka, litery i emocje mają na psychikę klientów.

Nieprzemyślana nazwa będzie miała kłopot z przyciąganiem uwagi.
Nie zbuduje zaufania, a już na pewno nie zapadnie w pamięci.

Poznaj 3 ukryte koszty niedbale
zaprojektowanych nazw firm.

Marketing to jeden z elementów o których musisz pamiętać prowadząc firmę

Utrata praw do używania marki.

Najbardziej kłopotliwe i kosztowne są zawsze trudności prawne.
Występują często, gdy firma zaczyna być znana i ma już dobrą markę.

Otrzymanie pisma z informacją, że Twoja nazwa jest prawną własnością
kogoś innnego i nie wolno Ci jej dalej używać, zawsze jest bolesne.

Zawsze dokładnie sprawdzaj te kwestie,
by być pewnym przyszłości firmy.

Dobra nazwa dla produktu i strategia marketingowa zapewnią sukces twojej firmie

Utrata klientów.

„My jesteśmy ComfortPlus, przez C i bez kreski.
Komfort-Plus to nasza konkurencja.”

Cechą dobrych nazw jest to, że nie trzeba ich nikomu tłumaczyć.
Jeśli Twoją nazwę można zapisać na różne sposoby, tracisz klientów.
Wiele rekomendacji i wiele wejść na stronę nigdy się przez to nie ziści.

Podobne zjawisko zachodzi wtedy, gdy nazwę trudno jest zapamiętać
lub gdy nazwa jest bliźniaczo podobna do konkurencji.

Propozycje nazw dla twojej firmy przygotujemy szybko i profesjonalnie

Ograniczenia ekspansji i rozwoju.

Czasami nazwa może stanowić ramy, które ograniczają firmę.
Nazwa z polskimi znakami przyciąga rodaków, ale odpycha cudzoziemców.
Nazwa zawierająca kategorię lub branżę uniemożliwia
planowanie ekspansji. Specjalizacje bywają korzystne,
ale tylko wtedy, gdy robi się je z głową.

Nie chodzi o to, że biznes pod słabą nazwą nie
ma szans. Chodzi o to, by osiągać lepsze rezultaty
niż konkurencja, szybciej i mniejszym nakładem.

Celem tworzenia nazwy jest nie tylko uniknięcie osłabienia marki,
ale też wykorzystanie wszystkich cennych możliwości,
jakie daje mądre nazwanie swego biznesu.

Jak wybrać właściwą firmę do
współpracy przy tworzeniu nazwy?

Wybierając partnera do współpracy, oceń dobrze jakość jego realizacji.
Jego dotyczasowe dokonania są najlepszą prognozą przyszłych efektów.

Jaki procent realizacji Ci się podoba? Masz pewność satysfakcjonującego
rozwiązania, czy tylko limitowaną ilość propozycji bez żadnej gwarancji?

W projektowaniu nazw nie ma drogi na skróty. Albo oddasz tę pracę
w ręce właściwych ludzi, albo potrzebny czas poświęcisz samemu.

Poniżej prezentujemy proces, który pomoże Ci podjąć dobrą decyzję.

Dobra nazwa dla firmy

Owocny proces tworzenia
wyjątkowej nazwy

Przepis na nazwy, które mówią bardzo wyraźnie:
robią odpowiednie wrażenie, a potem łatwo
zapadają w pamięci nowych klientów.

Ludziom wydaje się, że stworzenie efektywnie działającej nazwy to proces
kreatywny oparty wyłącznie o burzę mózgów. To część prawdy.

Większość prac to żmudne sprawdzanie i testowanie setek wariantów.
Nasz proces zaprojektowany jest tak, by unikać projektowych pułapek.

W finale zawsze dostarczamy w pełni satysfakcjonującą klienta nazwę. Z wolną domeną i bez zastrzeżeń prawnych. Dajemy na to gwarancję!

Ale co ważniejsze, kończymy to w rozsądnej cenie dla małych firm.

Podejrzyj nas podczas pracy.
Przewiń fotografie w bok.

6 etapów tworzenia
dobrej nazwy

Poniższy scenariusz został stworzony na potrzeby tego artykułu.
W praktyce każda nazwa dla klienta ma unikalny charakter.
Przebieg prac zawsze dopasowujemy więc indywidualnie.

Bez względu na to, czy zaprosisz nas do współpracy przy Twoim
projekcie, czy zdecydujesz się zrealizować go na własną rękę,
poniższe 6 etapów pomoże Ci w drodze do udanej marki.

Etap 1 Strategia
Tworzenie konkurencyjnej przewagi.
Naming najważniejsza decyzja firmy, pomożemy podjąć ci decyzję

Sedno naszej pracy stanowi znalezienie odpowiedzi na pytanie –
jaki komunikat jest niezbędny do osiągnięcia sukcesu?

Najpierw dużo rozmawiamy. Poznajemy wizję naszego klienta.
Jaką dokładnie przyszłość planuje on dla swojej marki?

Staramy się dobrze zrozumieć branżę i zasady konkurowania.
Jak brzmią nazwy konkurencji? Jaką przestrzeń można tu wypełnić?

Chcemy myśleć i zachowywać się jak klienci naszych klientów.
Zrozumieć, co motywuje ich do działania i wyboru firmy w branży.
Kim są ci ludzie? Jak myślą? Czego pożądają? Czego się obawiają?

Staramy się przekształcić wizję klienta i wyzwania rywali
w okazję do stworzenia prawdziwej przewagi konkurencyjnej.

Wszystko, czego się nauczyliśmy, syntetyzujemy w spójną całość.
Tak powstaje strategia, która poprowadzi nas przez proces twórczy.
Określa ona pozycję, jaką chcemy zająć na rynku i w umysłach klientów.

Etap 2 Kreacja
Tworzenie konkurencyjnej przewagi.
Jak wybrać nazwę firmy która przyciągni uwagę potencjalnych klientów

Na tym etapie tworzymy bazę korelujących ze strategią słów.
Otwieramy słowniki i zanurzamy się w branżowej literaturze.
Zadajemy dziesiątki wspierających kreatywność pytań.

  • - Jaka jest kluczowa korzyść Twojej oferty dla klienta?
  • - Jakie słowa opisują najbardziej znaczące cechy firmy produktu?
  • - Jakie słowa są przeciwne temu, na co ludzie narzekają w branży?
  • - Które słowa oddają najcenniejszą emocjonalnie wartość dla klientów?

Inspiracje przychodzą z różnych źródeł.
Promujemy myślenie w nieoczekiwanych kierunkach.
Słownik owocnych skojarzeń to fundament kreatywnego działania.

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości baza osiąga przyzwoity rozmiar,
a my możemy zająć się częścią wymagającą prawdziwej kreatywności.

Mieszamy ze sobą składniki tworząc setki świeżych wariacji.
Przekręcamy, przekształcamy i organizujemy w nową całość.

Wspaniałe rezultaty mogą ukrywać się w każdym połączeniu.
Logicznym i emocjonalnym. W podobieństwach i alegoriach.

Podstawą jest cierpliwość i dobra metodologia.
Trzeba być czujnym, by nie przegapić ideału.

Etap 3 Walidacja
Filtrujemy i homologujemy obiecujących kandydatów.
Unikalna nazwa dla produktu i znak towarowy pomoże ci w walce z nieuczciwą konkurencją

Nie pozwalamy klientom zakochać się w nazwie, której nie mogą mieć.
Badamy więc wszystko. Możliwość rejestracji, dostępność domeny
i łatwość zapamiętania, a gdy trzeba, to także różnice kulturowe.

W praktyce wychodzą różne rzeczy. Na tym etapie nawet fajne pomysły
często odpadają z powodu trudności w wymowie lub zapisie. Inne będą
budzić złe skojarzenia, a jeszcze inne będa zwyczajnie zajęte.

Proces filtrowania przechodzi zazwyczaj kilka procent kandydatów.
Zwycięzców podajemy dalszej ocenie.

Nasza standardowa metodologia składa się z 8 kategorii:
Dźwięk, Wygląd, Świeżość, Segment, Głębia, Moc, Ciepło, Ochrona.
Opis wraz z metodologią systemu oceny prezentujemy dwa kroki dalej.

Kandydatów, którzy zdobyli najwięcej punktów, zabieramy dalej.

Etap 4 Konsultacje
Prezentujemy najlepszych kandydatów.
Szybko przygotujemy propozycje nazw twojej firmy

W finale pokazujemy klientom tylko to, co działa,
tłumacząc im dokładnie, jak i dlaczego to zadziała
– ale ostateczny wybór pozostawiamy w gestii klienta.

Najtrudniejszą rzeczą zawsze jest pozostanie obiektywnym.
To niemal niemożliwe, by porzucić własne doświadczenie.

Ludzie zawsze wpadają w pułapkę subiektywnych ocen.
Dlatego opracowaliśmy metodę wspierającą mądry wybór.

Jest krótka, prosta i pomaga zostawić ego za drzwiami.
Polega ona na ocenie we wszystkich kluczowych obszarach.

Marki są dość zabawne. To co myślałeś o nich, gdy widzisz je po raz
pierwszy jest zupełnie czymś innym, niż to co myślisz o nich teraz.
Nabrały innego znaczenia przez lata doświadczeń i ekspozycji.

To decyzja na całe życie. Warto więc podjąć ją mądrze.

Etap 5 Start
Nowa marka jest gotowa by zacząć ciężką pracę!
Tworzenie unikalnej nazwy firmy wraz z strategią marketingową zapewnią sukces twojej firmie

Pierwsze chwile życia nigdy nie są łatwe, dlatego do każdej tworzonej nazwie dajemy wsparcie w postaci credo, czyli uzupełniającego sloganu.

Tworzymy sprytne konstrukcje, które mają dwa bardzo jasne zadania.

1. Zminimalizować czas zapamiętywania nowej nazwy.
2. Przyspieszyć proces spontanicznego jej rozpoznawania.

Tak przygotowane produkty oddajemy do konsultacji.

Przekazujemy prawa autorskie, tak, by to klient był jedynym ich
właścicielem i mógł odsprzedać je w przyszłości osobom trzecim.

Przykłady realizacji
Sprawdź, jakich rezulatów możesz
spodziewać się po procesie.

Kilka ciekawych historii naszych klientów oraz opis przebiegu realizacji krok po kroku znajdziesz w zakładce z ofertą projektowania nazw.

Jeśli szukasz większej ilości inspiracji pobierz katalog realizacji. Znajdziesz tam sporo przykładów naszych nazw z wielu branż.

jak stworzyć nazwę firmy dla dużej marki
Pobierz katalog realizacji - kliknij tu.
Nie potrafisz wybrać dobrej nazwy dla twojego produktu?

Wszystko to, co nauka wie o nazwach, które wygrywają.

Zdobądź nieuczciwą przewagę dzięki wiedzy
z psychologii, perswazji, fonetyki i fonosemantyki.

W Owocnych zajmujemy się nazewnictwem od 12 lat.
Poniżej dzielimy się streszczeniem tego, co wiemy o skutecznym
nazewnictwie z wyników badań naukowych i własnego doświadczenia.

Zacznijmy od prostego testu.

Który z poniższych kształtów
to KIKI a który BUBA?
Nazwy dla firmy i strategia marketingowa są dźwignią biznesu

Łączysz Kiki z ostrym kształtami, a Buba z obłymi? Nie tylko ty.
Robi tak 98% ludzi na świecie. Wszyscy czują, że tak jest właściwie,
i nie chodzi o skojarzenie z kształtem liter (brzuchate „b” i ostre „k”).

Równie dobrze działa to na dzieci, które nie umieją czytać oraz na ludzi
posługujących się innym niż łaciński alfabetem. Dlaczego tak czujemy?

Fonetyka czyli dźwięk słowa, oraz
fonosemantyka - symbolika dźwięku.

Pozornie dźwięk nie ma nic wspólnego z obrazem. Tylko pozornie.
Synestezja, czyli oddziaływanie jednych zmysłów na drugie, fascynuje
wielu neurologów. Dotyczy tak, wyrazów jak i liter. Zacznijmy od liter.

Jak wybrac nazwe firmy która podniesie prestiż marki
ptk
Twarde i ostre - męskie
To są zwarte spółgłoski zwane stopującymi.
Zatrzymują one przeplyw powietrza.
Są postrzegane jako twarde, bardziej męskie.
lmn
Miękkie i obłe – damskie
To są spółgłoski rozbrzmiewające, które
pozwalają na przepływ powietrza w ustach.
Są przez to postrzegane jako łagodne,
obłe i bardziej kobiece.

Okazuje się, że dzwięki komunikują znacznie więcej atrybutów.
Mogą być jasne lub ciemne, wolne, szybkie, masywne i miniaturowe.

Tak jak w tym starym, słynnym teście ze stołem. Swoją drogą, ciekawe,
jak Ty to czujesz. Który z poniższych stołów to mil? A który mal?

Poszukujesz dobrej nazwy dla swojej marki

Ponad 80% ludzi przypisuje mal do dużego stołu. Ty też?

Interpretacja dzwięku wykracza poza namacalny cechy. W badaniu lodów
ludzie woleli krągłą nazwę “FROSH” niż kanciastą “FRISH”.
Krągła nazwa sprawiała, że lody odbierane były jako łagodne i kremowe.

Fonetyka ma ogromny wpływ na postrzeganie i zapamiętywanie nazwy.
Coca-Cola jest tak silną nazwą głównie dzięki temu, jak brzmi.

Ma dobry rytm. Występuje balans między spółgłoskami a samogłoskami,
a ludzie zawsze kładą akcent w tym samym miejscu. Choć jest jedno „ale”.

Chodzi o kwestię Dżoki-Dżoli zmienionej w Turcji na:

Nazwa dla firmy musi być związana z biznesem
Czy wiesz, że grubiutki, czerwony Święty Mikołaj
jakiego znamy, to również produkt Coca-Coli
zaprojektowany w agencji reklamowej.

Czy wiesz, że grubiutki, czerwony Święty Mikołaj
jakiego znamy, to również produkt Coca-Coli
zaprojektowany w agencji reklamowej.

W Turcji “c”, czytane jest jako “dż”. Dżoka-Dżola to zbyt duże
odstępstwo od spójnego wizerunku marki. Kompromis brzmi Koka Kola.

Przebadanie fonetycznego znaczenia jest niezbędne, gdy nazwa wybiera się w międzynarodową podróż. Część liter zupełnie nie występuje
w innych językach, a część wymawia się zupełnie inaczej.

Pepsi w krajach arabskich to Bebsi, bo nie ma tam
odpowiednika P. Japończycy nie mówią “l” a
litera “x” to już totalna międzynarodowa klapa!

W 2000 roku unilever wydał 2 miliony funtów na zmianę nazwy płynu
do czyszczenia z “Jif” na “Cif”, gdyż litera “j” jest różnie wymawiana.

W krajach hiszpańskojęzycznych J czyta się jak H. Cif znaczył więc HIF.
Poza Hiszpanią problem dotyczył Meksyku i całej Ameryki Północnej.

Brzmi zbyt szczegółowo? W przypadku marek o międzynarodowej
aspiracji warto rozważyć to na starcie, by uniknąć kosztów później.

Niektóre rodzaje nazw pasują bardziej do danych produktów niż inne.
Biznesowe nazwy można podzielić na 4 podstawowe rodzaje.
Opisowe, sugestywne, abstrakcyjne i dewiacyjne.

4 Rodzaje nazw
w biznesie.

1. Nazwy opisowe.
Opisują dokładną zawartość.
Tworzenie nazw marek, strategia marketingowa są kluczem do sukcesu firmy
PLUSY: Nazwy te są proste, zrozumiałe i tanie w stworzeniu. Nie wymagają interpretacji, gdyż opisują produkt, usługę, bezpośrednią funkcję lub oferowaną korzyść.

Są idealne dla właścicieli, którzy chcą szybko stworzyć markę zakładając, że nie będą jej rozwijać na inne kategorie.
MINUSY: Są trudne w ochronie i z reguły niemożliwe do zastrzeżenia. Często nie brzmią też jak nazwa firmy
tylko opis. Rozumiane wyłącznie w ojczystym języku.

W przypadku sukcesu mogą więc zostać przechwycone lub zgeneralizowane. Tak stało się z nazwami jak:
Aspiryna, Yo Yo, Ping Pong, czy Termos.
2. Nazwy sugestywne.
Sugerują coś co odnosi się do firmy, usługi, uczucia
lub doświadczenia. Mogą być metaforą lub symbolem.
Stworzyć dobrą nazwę która wyróżnii markę na tle konkurencji
PLUSY: Te nazwy są wielowymiarowe, sugerujące
i zawierają więcej emocjonalnej zawartości.

Mogą zawierać cel marki. Tworzą znacznie większą
przestrzeń do rozwoju i są znacznie łatwiejsze w ochronie.
MINUSY: Ludzie mogą potrzebować małego wsparcia
w ich początkowym zrozumieniu. Wymagają więc
troskliwego zaplanowania całej początkowej komunikacji
marketingowej, która przy wykorzystaniu zrozumiałego
skojarzenia lub symbolu odbywa się w prosty sposób.
3. Nazwy abstrakcyjne.
Wymyślone słowa, nie związane bezpośrednio z produktem. Często konstruowane z połączeń słów.
Tworzenie nazw, strategii marketingowych nie jest łatwe zostaw to owocnym
PLUSY: Te nazwy są tak indywidualne, że ich ochrona jest
prosta. Abstrakcyjne słowo może być łatwo przygotowane do
ekspansji za granicę. Są jak czyste płótno, gotowe do
wypełnienia znaczeniem. Taka nazwa może zupełnie określić
całą nową kategorię produktów jak np: Cekol a także
czynności jak cekolowanie ścian.
MINUSY: Te nazwy wymagają na początku solidnego
wsparcia, zanim przebiją się do świadomości. Mogą być
zbyt wymyślne, przez co mdłe i zimne. Pozbawione
jakiegokolwiek emocjonalnego zabarwienia.
4. Nazwy słownikowe.
Istniejące słowa, nie związane bezpośrednio z produktem.
Poszukaj pomocy jeżeli nie możesz znaleźć idealnego hasła reklamowego
PLUSY: Nazwy silnie nacechowane emocjonalnie,
o ogromnym potencjale wywierania wpływu i wyróżnienia
na tle konkurencji. Łatwe do skalowania na inne kategorie
czy branże.
MINUSY: Jeśli pozostają jednowyrazowe są na
początku zupełnie nieskolerowane z ofertą firmy. Trudne
do skalowania poza granice państwa występowania.

Powyższy sposób klasyfikacji nie jest czarno-biały. To płynne spektrum.

Nazwa jednej z sieci komórkowych Heyah powinna być nazwą
abstrakcyjną – to nowe, nieznane słowo, które łatwo zastrzec.

Intencje były jednak takie by czytać ją stare znane „heja!”,
czyli traktować w praktyce jak nazwę dewiacyjną. Ma to wady i zalety.
Łatwo będzie to zastrzec, ale ludzie będą notorycznie mylić się w zapisie.

Nazwy firm, strategie marketingowe przygotują dla was Owocni

Jaki rodzaj nazwy wybrać,
aby wygrać biznesową konkurencę?

Każdy rodzaj nazw działa, choć każdy inaczej.
Każdy ma inne wady i oferuje inny zestaw korzyści.

Nie ma nazw, które spełniłyby wszystkie biznesowe wymagania.
Tak jak z natury długie nie może być krótkie. Trzeba więc wybrać.

Zastanów się, które czynniki są ważniejsze w realizacji Twoich celów.
Nadaj im priorytet od 1 do 7 i skup się na numerze pierwszym.
Pozwoli Ci to określić najwłaściwszy rodzaj nazwy dla siebie.

Dobra nazwa dla firmy, strategia marketingowa tworzy podstawy dobrego marketingu

Przekonywanie.

Siła wywieranego wpływu.

Wszystkie typy nazw mogą być przekonujące. Ale prof. Meyers odkrył,
że najbardziej perswazyjne nazwy są trochę niespójne z produktem.

Przechwytują uwagę lepiej, ponieważ pobudzają ciekawość, a rozwiązanie
zagadki wyzwala endorfiny i wywołuje uczucie przyjemności.

Jednak zbyt niespójna nazwa sprawia, że nikt nie rozwiązuje zagadki.
Perswazja nie zawsze jest najbardziej istotnym czynnikiem wyboru.

Doświadczenie  w branży to między innymi wiedza o tym jak stworzyć nazwę firmy.

Zapamiętywalność.

Łatwość do spontanicznego przywołania z pamięci.

Wbrew intuicji, nazwy opisowe najsłabiej zapadają w pamięci
– i to pomimo tego, że najlepiej opisują firmę lub produkt.
Jak to możliwe?

Odpowiedź znamy dzięki dokładnemu przebadaniu naszego mózgu.
Marki działają tak jak imiona osób. Automatycznie przypisujemy im
osobowość, emocje itd., ale nie przywykliśmy używać opisu w imionach.

Kiedy ostatnio spotkałeś kogoś, kto ma na imię Chuda Wysoka Kobieta?
Mózg ma kłopoty z łatwym zapamiętaniem opisowej natury imienia.

Również ekstremalnie abstrakcyjne nazwy są trudne do zapamiętania.

Dzisiaj nie ma potrzeby jeździć na długie spotkania. Dobra agencja reklamowa oferuje tworzenie nazwy firmy online.

Wyróżnienie.

Zdolność pozytywnego odznaczenia się od konkurencji.

Tu nie ma zaskoczenia. Nazwy opisowe są najmniej charakterystyczne
(co nie oznacza, że są one złe w biznesowym kontekście, o czym za chwilę).

Unikalne, nieoczekiwane i ciekawe nazwy same lgną do podświadomości,
wzbudzając w nas chęć do poświęcenia marce więcej czasu i uwagi.

Pomoc specjalistów, którzy doradzą jak tworzyć nazwę firmy bywa nieodzowna.

Trafność

Stopień dopasowania nazwy do podmiotu.

Nazwy opisowe są najbardziej trafne.
To np. przewodniki, poradniki oraz szkolenia.

Kupujemy produkty informacyjne, kierując się ich nazwami lub tytułami.

Jednak w przypadku firm nazwy zawsze występują w kontekście.
Zdolność do tego, by nazwa broniła się sama nie jest tu potrzebna.
Badania sugerują, że ważniejsze jest nadanie odpowiedniego znaczenia.

Wśród tysięcy produktów  najłatwiej się wyróżnić właśnie dobrą nazwą.

Emocje

Zdolność wzbudzania korzystnych uczuć.

Przyjmijmy, że Twoja marka miała by eksponować taką charakterystykę:
Moc, Siła, Wielkość, Stabilność, Wytrzymałość, Zaufanie.

Opisowa nazwa nigdy nie uniesie tak wielu emocjonalnych informacji,
ale słownikowa nazwa potrafi to zrobić w pięciu literach: BIZON.

To nazwa dużego kombajnu rolniczego, którego cechują te przymiotniki.
Dzięki metaforycznej naturze nazwy słownikowe łatwo przenoszą emocje.

Czasami firma musi podjąć trudną decyzję jaką jest zmiana nazwy - warto wówczas skorzystać z pomocy ekspertów.

Skalowanie.

Łatwość ekspansji na inne kraje lub kategorie.

Abstrakcyjne nazwy skalują się najlepiej. Nieznane słowo jest jak czyste
płótno, na którym z biegiem czasu wymalujesz taką percepcję, jaką chcesz.

Firmę z abstrakcyjną nazwą łatwo rozwija się na inne kraje i branże,
jednak przy małym budżecie reszta nazw poradzi sobie sprawniej.

Masz wielki budżet? Wybierz abstrakcję, będziesz mieć pełną kontrolę.
Skromny budżet? Wybierz typ łatwiejszy do zakotwiczenia w umyśle.

Agencja reklamowa to świetne wsparcie twojej firmy

Ochrona prawna

Możliwość zastrzeżenia znaku towarowego.

W większości krajów procesy zastrzegania działają bardzo podobnie.

Najlepszą ochronę zawsze uzyskają nazwy abstrakcyjne.
Nieistniejące słowa bez znaczenia można zastrzegać w wielu krajach.

Najmniej chronione będą z natury nazwy słownikowe i opisowe.
Firmy nie mogą rościć sobie prawa do powszechnie używanych słów.

Nazwy sugestywne cechuje przyzwoity poziom możliwości ochrony.

Tabela wyników:

Rozważ cele wizerunkowe marki i cele biznesowe
firmy, aby wybrać właściwy rodzaj nazwy.
W sprzedaży internetowej jednym z trudniejszych zadań jest tworzenie nazw marek.

Nie traktuj tego artykułu jako matematycznej formuły.
Pamiętaj, że tworzenie nazw to przede wszystkim sztuka.

Nauka istnieje tu wyłącznie po to, by weryfikować twórczą jakość.

Dobry pomysł na firmę
jest wart dobrej nazwy

Zamów nazwę u Owocnych i zrób więcej
miejsca na nowych klientów.

Hej! Nazywam się Mariusz Słowik i jestem autorem tego artykułu.
Mam nadzieję, że pomoże Ci on stworzyć markę, o której marzysz.

Najlepsze rezultaty daje połączenie wiedzy, talentu i doświadczenia. Dlatego dobry projekt warto rozpocząć od znalezienia dobrych ludzi.

Na szczęście jesteś we właściwym miejscu.
Bardzo łatwo jest zacząć właśnie tutaj.

Jesteśmy tu tylko dla małych firm.
Napisz do nas, to nic nie kosztuje.

Szybka wycena