Jeśli podzielisz się jakąś ideą, która Cię interesuje, wywoła ona jedynie niewielką iskrę. Pożary wybuchają w przypadku, kiedy zaszczepisz pomysł w głowach wielu ludzi. Jeśli szukasz sprawdzonych rozwiązań, które pozwolą ci zamienić iskrę w pożar, rozpalający wyobraźnię ludzi i inspirujący działania, koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Na świeże pomysły wpaść można wszędzie. Należy ich po prostu szukać. W Owocnych wypracowaliśmy nawet sposoby, znajdowania doskonałych tematów na artykuły. Jednak dobry pomysł na artykuł to jedno, a przeniesienie go na twojego bloga to inna kwestia. Jak przekuć dobry temat w doskonały post? Poznaj 7 szczęśliwych zasad pisania.
Miej coś do powiedzenia
To naprawdę ułatwia pisanie :) Kiedy nie masz nic do powiedzenia, czujesz się zmuszony do pisania zdań sensownych, lecz nie przedstawiających żadnych głębszych wartości. To destrukcyjny kierunek. Dużo czytaj. Rób notatki. Rozważnie wybieraj tematy. Następnie podziel się informacjami z czytelnikami
Bądź konkretny
Bądź konkretny, ale jednocześnie zachowaj umiar.
Rozważ 2 poniższe zdania:
- Hoduję dużo owoców w moim ogrodzie.
- Hoduję 34 różne gatunki owoców w moim ogrodzie, wliczając w to owoce papaja, mango, a nawet kiwi i liczi.
Które jest bardziej interesujące? Które pozwala lepiej poznać mój ogród?
Używaj prostych słów
Pisz "używać" zamiast "użytkować", "blisko" zamiast "duża bliskość", "pomagać" zamiast "udogadniać". Używaj dłuższych i bardziej skomplikowanych słów tylko wtedy, gdy żadne inne słowa nie są w stanie oddać określonego znaczenia.
Pisz krótkimi zdaniami
Powinieneś używać krótkich zdań z tego samego powodu, dla którego twoje akapity też powinny być zwięzłe: są łatwiejsze do przeczytania i zrozumienia. Każde zdanie powinno zawierać jedną konkretną myśl. Większa ich ilość powoduje, że twoja treść staje się złożona i tym samym sprawia, że łatwiej jest wprowadzić do tekstu zamieszanie.
Twórz krótkie akapity
Spójrz na dowolną gazetę i zwróć uwagę, że akapity są z reguły krótkie. Jest to zabieg, który sprawia, że czytanie jest łatwiejsze, ponieważ nasze mózgi przyswajają informacje lepiej, kiedy tekst podzielony jest na mniejsze części. W pracach naukowych każdy akapit odzwierciedla jedną myśl i często zawiera wiele zdań. Ale w mniej sformalizowanych tekstach styl nie ma aż tak dużego znaczenia, a paragrafy mogą być nawet tak krótkie, jak jedno zdanie lub nawet słowo.
Wyeliminuj "dodatki"
Słowa kwalifikujące, jak np. "bardzo, "trochę" "raczej" nie mają w sobie żadnego znaczenia i wysysają życie z twoich zdań. Mark Twain zasugerował, aby "Wstawić słowo cholernie w miejsce każdego bardzo; twój edytor skasuje je, a tekst będzie wyglądać tak, jak powinien". Unikanie "dodatków" jest bardzo ważne, ponieważ są raczej puste i trochę denerwujące.
Edytuj w sposób bezwzględny
Skracaj, kasuj, pisz na nowo wszystko to , co nie niesie dodatkowego znaczenia. Nie ma nic złego w pisaniu w naturalnym stylu, ale nie dodawaj żadnych zbytecznych słów bez dobrego powodu.
Aby ułatwić sobie zadanie, podziel swoje pisanie na trzy etapy: 1) Napisz cały tekst. 2) Odłóż sprawdzenie swojej pracy na kilka godzin lub dni. 3) Wróć do swojego tekstu ze świeżym spojrzeniem i przystąp do edycji.
Nikt z nas prawdopodobnie nigdy nie zostanie perfekcyjnym pisarzem, nikt też tego od nas nie oczekuje. Możemy jednak doskonalić nasz styl i sprawiać lepsze wrażenie. Wystarczy kierować się powyższymi wskazówkami i pisać naturalnym językiem. A jak wyglądają Twoje “najlepsze praktyki”? Podziel się wiedzą na dole artykułu, z pewnością wielu ludzi dotrze z tąd na Twoją stroę, jeśli powiesz coś mądrego...