Masz już bloga, ale poza wąskim gronem przyjaciół nikt go nie odwiedza? AA może dopiero planujesz podzielić się swoim talentem i zacząć pisanie bloga? Niezależnie od tego, warto poznać kilka sztuczek stosowanych przez autorów najbardziej poczytnych blogów. To, co dobre jest dla nich, może pomóc i Twoim publikacjom. Dowiedz się również co dokładnie sprawia, że niektóre blogi firmowe tworzą wartość, podczas gdy inne tworzą wyłącznie koszty.
Dlaczego firmy blogują i jakie przynosi im to korzyści?
Pisanie bloga firmowego pomaga wyprzedzić konkurencję,
dzięki generowaniu darmowego ruchu, jaki wygenerują treści. Jesteś producentem glazury? Zamieszczaj na swoim blogu rady, jak układać płytki w niewymiarowej łazience, czym kierować przy kupnie płytek. Ucz i inspiruj. Będą Cię wtedy odwiedzać nie tylko klienci, ale także Ci, którzy do tej pory zaopatrywali się u konkurencji. Umieszczając w postach przydatne informację z branży (w której jesteś przecież najlepszy!) budujesz w umyśle czytelnika obraz profesjonalnej firmy, której leży na sercu dobro klienta. Prowadzenie bloga wymaga czasu i wysiłku, jednak włożony trud zwraca się z nawiązką!
Chcesz wiedzieć jak pisać bloga? Poznaj reguły i owocne zasady pisania bloga
i zostań liderem w swojej branży!
1. Skup się na wartościowej Treści.
Rzeczy napisane bez wysiłku, czyta się bez przyjemności.
Rzeczy napisane bez wysiłku, czyta się bez przyjemności.
Podstawową zasadą, której nie da się ominąć, jest publikowanie wartościowych postów. Jeśli zastanawiasz się jak pisać bloga musisz wiedzieć, że istotny jest nie tylko dobór tematu, ale i forma. Wybieraj oryginalne, nawet kontrowersyjne zagadnienia, które sprowokują czytelników do podjęcia dyskusji. Koniecznie poświęć choć chwilę, na sprawdzenie swojej notki przed publikacją pod względem ortograficznym (możesz skorzystać z edytora tekstu) i stylistycznym.
Każdy z Twoich postów musi być przemyślany pod względem kompozycji. Pamiętaj, że internauci są bezlitośni i zauważą nawet drobny błąd. Dobrze zastanów się nad tytułem każdej notatki. Pamiętaj, że to będzie pierwsza rzecz z którą spotyka się czytelnik, nagłówek musi go więc zachęcić do zapoznania się z całym tekstem. Zobacz też artykuł z przykładami najlepszych nagłówków i zasadami wymyślania nagłówków.
2. Zachowaj równowagę, pozwól zatęsknić.
Spragnieni, są bardziej lojalni niż przesyceni.
Staraj się pisać często, ale nie przesadzaj też w drugą stronę.
Pisanie bloga i publikowanie sześciu postów dziennie nie przyczyni się do zwiększenia popularności Twojego bloga firmowego. Czytelnicy muszą czekać na Twoje notatki, nie możesz ich nimi „przekarmić”. Nie pozwól, by Twój blog popadł w zapomnienie, przez Twoje niedbalstwo. Narzuć sobie dyscyplinę i stwórz własny rytm blogowania. Możesz publikować notatki w seriach – we wtorek na wesoło, w czwartek przegląd newsów z Twojej dziedziny, a w sobotę „zdjęcie tygodnia”.
Czytelnicy szybko przyzwyczajają się do tego i z niecierpliwością oczekują na kontynuacji ulubionego cyklu. Jeśli wiesz, że nie będzie Cię przez jakiś czas napisz posty wcześniej i opublikuj je w wybranym terminie, korzystając z wtyczki przeznaczonej do tego celu.
3. Buduj autentyczny i zadbany wizerunek.
Autorytety potrafią stworzyć markę z nazwiska.
Na początek zainwestuj w domenę z własną nazwą.
Łatwiej zapamiętać blog firmowy pod adresem www.bullterrier.pl niż kochambuliki07.bloxx.pl. Pierwsza wersja adresu robi też o wiele lepsze wrażenie na czytelniku i świadczy o Twoim profesjonalizmie. Strona musi być przejrzysta i czytelna. Długi czas ładowania zniechęci czytelników. By tego uniknąć usuń zbędne widgety, zostaw tylko te najpopularniejsze i najbardziej wartościowe.
Warto też umieścić mapę strony, która ułatwi poruszanie się nowym czytelnikom. Zadbaj o to by układ strony był przejrzysty. Publikowane posty muszą być czytelne, wybierz więc odpowiedni krój i rozmiar czcionki, a także zestawienie jej koloru z barwą tła. Szata graficzna powinna być przyjazna czytelnikowi, nie może go zniechęcać ani utrudniać odbioru treści.
4. Dbaj o swoich fanów.
Fani stanowią tlen, dla życia każdej gwiazdy.
Dbaj o swoich czytelników! To oni decydują o popularności Twojego bloga firmowego. Zawsze czytaj zostawione komentarze i staraj się na nie reagować. Dbaj też o ich jakość, na bieżąco usuwając te bezwartościowe (np. wulgaryzmy lub prośby typu „fstaf kOmCia na mOim blOgasQ!”) i spam. Możesz stworzyć regulamin komentowania, łatwiej będzie zadbać o porządek. Do pozostawionych komentarzy możesz też ustosunkować się w kolejnym poście. Czytelnicy na pewno będą Ci wdzięczni za odpowiadanie na ich pytania i reagowanie na potrzeby. Jeśli pod każdym Twoim postem pojawiają się setki komentarzy to może warto założyć forum na blogu firmowym? Obowiązkowo dodaj też formularz kontaktowy lub chociaż adres e-mail czy numer komunikatora.
5. Bądź autorytetem w oczach wyszukiwarki.
Droga na szczyt, wiedzie przez algorytmy Google.
Umieść adres swojego bloga we wszystkich wartościowych katalogach stron, nie zapominając o podaniu odpowiednich słów kluczowych. Ważną częścią tego, jak pisać bloga, jest pamiętanie o tym, że nie jesteś sam w sieci! Cytuj ciekawe posty na które natrafiłeś (koniecznie z podaniem źródła!) i informuj o tym ich autorów. Jest duża szansa, że odwdzięczą Ci się tym samym. Poznaj innych blogerów. Publikuj wywiady z najciekawszymi twórcami blogów, zwykle są oni otwarci na rozmowy. Masz ulubione blogi, które śledzisz z zapartym tchem? Zaproponuj ich autorom wymianę linków.
Dobrym ruchem jest też linkowanie swoich starych postów, powiązanych z tematem o którym aktualnie piszesz. Sprawi to, że wyszukiwarki będą postrzegać Twoją stronę jako popularną i wartościową, a pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania będzie coraz wyższa. Warto o to zadbać, gdyż większość internautów przegląda wyniki tylko z pierwszej strony.
Rozważ założenie kont na portalach społecznościowych. Np. Google plus, lub facebook. Umieść tam adresy i informacje o nowych postach na swoim blogu. Jeśli udzielasz się na forach internetowych dobrym ruchem będzie ustawienie adresu bloga w podpisie, tak by pokazywał się pod każdą Twoją wypowiedzią.
6. Bądź kreatywny w doborze narzędzi.
Jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów.
Pisanie bloga, to nie tylko samo pisanie, a posty to nie tylko słowa.
Urozmaić swojego bloga! Możesz publikować co jakiś czas notki w postaci video. Ciekawym pomysłem jest też dzielenie się swoją twórczością. Przykładowo – jeśli pasjonuje Cię robienie zdjęć, publikuj część postów w formie bloga fotograficznego. Zastanów się nad umieszczeniem na blogu sondy bądź ankiety. Masz niebywałą okazję poznać opinię blogowej społeczności na temat nurtującego Cię aktualnie problemu. Zadbaj też o szatę graficzną swojego bloga. Najlepszym rozwiązaniem byłoby, oczywiście, stworzenie oryginalnego i niebanalnego szablonu specjalnie dla Twojego bloga.
7. Dbaj o aktualność swojego bloga.
Świeże, zawsze smakuje lepiej.
Zatroszcz się o aktualność Twojego bloga. Publikuj informację o interesujących nowinkach technicznych bądź innowacjach w Twojej branży. Staraj się regularnie przeglądać polecane linki i usuwać te które nie działają. Dbaj o atrakcyjny panel boczny. Umieszczaj w nim odnośniki do ciekawych miejsc w sieci, na bieżąco wprowadzaj też zmiany w stronie „o mnie”. Zapoznaj się z narzędziem google analytics. Z jego pomocą będziesz mógł na bieżąco śledzić statystyki dotyczące swojego bloga.
8. Co dwie głowy, to nie jedna.
Poszukaj pomocy, wśród swoich fanów.
Jeśli piszesz kilka blogów i nie udaje Ci się poświęcać każdemu z nich odpowiedniej ilości uwagi może powinieneś rozważyć zatrudnienie zawodowego blogera? Wynajęty tekściarz zadba o to by Twoi czytelnicy regularnie mogli czytać ciekawe posty. Nie będziesz musiał zaprzątać sobie głowy zasadami ortografii i gramatyki, wskażesz tylko interesujący Cię temat i otrzymasz atrakcyjną, bezbłędnie zredagowaną notatkę. W dodatku zawodowy bloger zna wszystkie sekrety społeczności internetowej i na pewno wie, jak uczynić Twój blog firmowy bardziej popularnym.
9. Czasami warto płynąc pod prąd.
Kreatywność to największa wartość, każdego bloga.
Oryginalnym sposobem na zwiększenie zainteresowania Twoim blogiem jest zrobienie czegoś niebanalnego. Daj upust swojej kreatywności. Możesz zamieścić wywiad z kimś znanym i szanowanym w Twojej branży. Twoi czytelnicy będą na pewno zachwyceni konkursem z atrakcyjną nagrodą (może być nią ciekawy e-book, albo coś bardziej materialnego, zależnie od Twoich możliwości). Taki ruch zagwarantuje napływ nowych czytelników, zachęconych perspektywą nagrody. Skutecznym, choć nie najtańszym sposobem, będzie też wykupienie miejsca reklamowego w innych mediach (np. w prasie).
10. Nie przesadzaj z reklamami.
Piękno polega na zachowaniu odpowiednich proporcji.
Prowadzisz bloga w celach zarobkowych? Nie usprawiedliwia to umieszczania dziesiątek reklam, banerów internetowych czy irytujących okienek, wyskakujących w nieodpowiednim momencie. W blogu najważniejsze są wartościowe treści. To one przyciągają czytelników i prowokują ich do podjęcia z Tobą dyskusji. Wszystko inne jest dozwolone pod warunkiem, że nie zakłóca odbioru treści. Umieść więc reklamy na bocznym panelu i nie zalewaj bloga bezmyślnymi tekstami, bo stracisz zainteresowanie i zaufanie czytelników. Spójrz jak tę kwestię rozwiązuje blog zarabiaj na pisaniu.
Pisanie bloga firmowego. Najlepsze praktyki.
O czym warto pisać na firmowym blogu?
Oczywiście najważniejsza jest treść. Nie jej ilość, ale jakość. Internauci nie będą wracać do Ciebie, jeśli nie zaoferujesz im ciekawych i użytecznych artykułów. Zdobywając nowych czytelników kreujesz ich świadomość i tym samym zyskujesz potencjalnych klientów. Nie powielaj na blogu firmowym treści, które już są na Twojej stronie www. Blog to przede wszystkim miejsce w którym firma zdobywa olbrzymią wiarygodność, relacje z prac nad projektami same układają się w unikalne studia przypadków (case study). Życie firmy powinno być zawsze motywem przewodnim, uzupełnianym nową wiedzą z dziedziny, w której firma może stawiać się w świetle eksperta. Absolutnie nie należy umieszczać cudzych tekstów bez podania źródła! Takie działanie to zwykła kradzież, wcale nietrudna do zdemaskowania. Nie rób z bloga tablicy ogłoszeń, zaśmieconej reklamami i migającymi bannerami. Jego główną wartość powinny stanowić publikowane treści. To one będą prowokować internautów do komentowania i linkowania Twojego bloga.
Kto najlepiej poprowadzi firmowego bloga?
No dobrze, ale jak pisać? I kto będzie to robił? Ciekawym pomysłem wydaje się być tworzenie postów przez różnych pracowników. Pan Marek zawsze tryska humorem i ma dowcip na każdą okazję? Świetnie! Niech zajmie się częścią „rozrywkową”, pokaże ludzką twarz Twojej firmy. Stefan na bieżąco śledzi nowinki techniczne? Może się więc podzielić swoją wiedzą z czytelnikami. Mariola z recepcji wciąż coś rysuje na marginesach biurowych notatek? Daj jej szansę podzielić się tą twórczością ze społecznością blogową. Taka współpraca wzmocni na pewno identyfikację pracowników z Twoją marką. To rozwiązanie ma też tą zaletę, że blog nie umrze nagłą śmiercią, gdy osoba, która go prowadziła opuści szeregi Twojej firmy. Z drugiej strony im większa ilość autorów tym trudniej o spójność prezentowanych treści. Dobrze jest więc zorganizować „punkt kontrolny”, który będzie sprawdzał notatki przed publikacją. Pamiętaj, że czytelnicy wyciągają o Tobie wnioski na podstawie tego co piszesz i jak piszesz, nie znają Cię przecież osobiście.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Założenie bloga to dopiero początek. Teraz zaczyna się ciężka praca, polegająca na utrzymaniu go przy życiu. Wymaga to sporo samozaparcia i dyscypliny. Dobrym pomysłem jest pisać teksty w cyklach. Przykładowo w poniedziałki publikujesz nowinki z branży, w środy kącik porad, a w piątek anegdoty. Czytelnicy przyzwyczają się do Twojego rytmu i od rana będą z niecierpliwością czekać na kolejny odcinek. W dodatku różnorodność notek przyciągnie do Ciebie szersze grono czytelników. Najważniejszą zaletą bloga, której nie posiadają firmowe strony www, jest możliwość podjęcia dialogu z internautą, wejście w interakcję z potencjalnym klientem. Dziękuj za pozostawione komentarze, czytaj je uważnie i podejmuj polemikę z ich autorami, tym samym podsycisz zainteresowanie swoim blogiem. Nie pozwól jednak sekcji komentarzy żyć własnym życiem – trzeba o nią dbać jak o ogród i regularnie wyrywać chwasty (spam, wulgarne komentarze). Zadbaj o możliwość stałego i łatwego kontaktu z Firmą. Możesz umieścić w tym celu specjalny formularz kontaktowy, bądź po prostu adres e-mail lub numer komunikatora. Staraj się odpowiadać na wszystkie wiadomości, które otrzymasz tą drogą. Najlepiej publikuj, co jakiś czas, odpowiedzi na powtarzające się pytania w kolejnych notkach na blogu. Powinieneś też zapewnić swoim czytelnikom możliwość subskrypcji RSS – będą oni powiadamiani drogą mailową o nowych postach pojawiających się na Twoim blogu.
Od czego powinniśmy zacząć stworzenie bloga?
Od porządnego, przemyślanego planu i celów jakie chcemy zrealizować. Na początek zadbaj o odpowiedni adres dla Twojego firmowego bloga. Najlepiej, by był podobny do adresu Twojej strony. Internauta musi od pierwszej chwili mieć świadomość na jakim jest blogu i kto go prowadzi. Adres typu marek07.blox.pl zachowaj na inną okazję. Skorzystaj z serwera firmowego, zainwestuj w odpowiednią domenę. Stosowne adresy to np. blog.nazwafirmy.pl lub nazwafirmy.pl/blog. Pamiętaj, że to wizytówka Twojej firmy, adres musi być łatwy do zapamiętania.
Czy warto inwestować w oryginalną grafikę?
Upewnij się, że szata graficzna Twojego bloga i strony internetowej jest spójna. Pamiętaj, że wygląd bloga jest częścią składową wizerunku Twojej firmy; musi świadczyć o Twoim profesjonalizmie. Zadbaj więc o umieszczenie logo w widocznym miejscu i użycie „firmowych” kolorów. Zainwestuj (czas bądź pieniądze) w stworzenie unikatowego szablonu, unikaj popularnych gotowców. Internauta nie będzie tracił czasu na przeglądanie strony, która jest nieczytelna, bądź ładuje się zbyt długo. Zadbaj o odpowiednią organizację strony, usuń zbędne wtyczki i widgety, które spowalniają otwieranie się bloga. Ułatw nawigację – internauci będą Ci wdzięczni! Dobrym pomysłem jest zainstalowanie wyszukiwarki i odnośników najpopularniejszych postów. Staraj się regularnie przeglądać linki, które umieszczasz na swojej stronie – usuwaj te nieaktualne i niedziałające.
Outsourcing bloga? To często spotykane rozwiązanie.
A co, jeśli jesteś świetnym fachowcem w swojej dziedzinie ale nie masz bladego pojęcia o blogowaniu ani nie jesteś wirtuozem pióra? Lub po prostu nie masz na to czasu? Rozsądnym rozwiązaniem będzie zlecenie stworzenia firmowego bloga profesjonaliście, który według Twoich wskazówek stworzy popularne i wartościowe miejsce w sieci. Wynajęty bloger będzie systematycznie dbał o jakość publikowanych treści i dobrą pozycję strony w wyszukiwarkach. Jeśli zdecydujesz się powierzyć komuś opiekę nad blogiem, poświęć choć chwilę, by przejrzeć jego portfolio i zapoznać się z jego dotychczasowymi dokonaniami. Jakość nie jest tania – nie warto oszczędzać na tej usłudze! Blog firmowy jest przecież istotnym elementem budowania zaufania do Twojej marki!
Chcesz wiedzieć więcej, na temat tego jak pisać bloga?
Jeśli jesteś zainteresowany, wzrostem ruchu na swojej stronie i budowaniem silnego wizerunku w internecie za pomocą eksperckiej wiedzy, daj nam o tym znać — tutaj.
Z przyjemnością poprowadzimy strategię content marketingu dla Twojej firmy.
Jeżeli masz ciekawe doświadczenia w temacie prowadzenia firmowych blogów, dołącz do dyskusji na samym dole tej strony. Jeżeli jesteś ekspertem w tym temacie i chcesz współpracować z owocnymi na stałe, lub freelance, skorzystaj ze strony rekrutacyjnej.