Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund, aby przekonać odbiorcę, że warto zapoznać się z resztą treści. Spokojnie. Dla skutecznego nagłówka to naprawdę sporo czasu.
Wydawcy prasy od dawna wiedzą, że dobry nagłówek szybko wyczerpie cały nakład gazety. To najważniejsza część każdego tekstu. Chcesz dowiedzieć się, jak tworzy się nagłówki, które skutecznie przyciągają klientów? Poznaj zestaw praktycznych wskazówek i prostych metod, które pozwolą Ci pracować z treścią niczym prawdziwy profesjonalista.
Ludzie zawsze pragnęli lepiej, szybciej i bez wysiłku.
Słaby nagłówek jest gwarancją, że to co napisane poniżej, nigdy nie zostanie przeczytane. Potencjalny klient szukając potrzebnych mu informacji, staje się bardzo ostrym krytykiem. Pierwsze na co będzie zwracał uwagę to nagłówek. Nie ma znaczenia czy jest to oferta handlowa, tekst reklamowy, firmowy blog, czy artykuł prasowy. Zazwyczaj lepszy jest ten, który dobrze podkreśla profity.
W poniższym artykule, przedstawiamy sprawdzone recepty tworzenia najważniejszych części każdej treści. Pamiętaj jednak, że to co działa dobrze w jednym przypadku, nie zawsze sprawdza się w innym. Dlatego zawsze warto najpierw przetestować wszystkie rozwiązania.
9 sprawdzonych technik tworzenia efektywnych nagłówków.
Jaka jest tajemnica nagłówków, które prawie nigdy nie zawodzą?
Według świetnych copywriterów Boba Bly‘a i Deana Riecka. Nagłówki można pisać na tysiące sposobów, jednak tylko kilka z nich będzie działać na klientów przez wiele lat. Świetne nagłówki mają przyciągają wtedy, gdy zawierają 3 elementy:
Nagłówki, które przyciągają jak magnes:
● Wzbudzają ciekawość.
● Zapowiadają korzyści.
● Zawierają przydatne dla odbiorcy informacje.
Potrafią przekazać główną myśl zawartą w treści doskonale wabiąc potencjalnych odbiorców. Jeżeli chcesz cieszyć się zyskami z tego, co robisz, na początek poznaj różne rodzaje nagłówków:
Nie czaruj. Powiedz to prosto i bezpośrednio.
Bezpośrednie nagłówki – czyli te, które trafiają w sedno sprawy. Przemawiają prostym komunikatem, bez popisowych chwytów udowadniających spryt autora. Bez żartów. Bez gry słów. Prosto w sedno! Są najbardziej skuteczne przy dobrze znanych markach, czy usługach. I powinny być stosowane zdecydowanie częściej.
Na przykład:
● Zamów chwytliwy nagłówek 30% taniej!
● Kompletny przewodnik po tworzeniu skutecznych nagłówków.
● Darmowa subskrypcja na owocny kurs pisania.
Przedstaw korzyści.
Najważniejszą techniką, którą powinieneś wykorzystywać jest przekształcanie w nagłówek głównej korzyści, którą oferujesz. Zwiększa to szanse na trafienie w odpowiednich odbiorców i odzew z ich strony. Dodatkowo, jeżeli nie przeczytają nic poza nagłówkiem, będą poinformowani o tym, co proponujesz. Jeśli pisanie tego typu nagłówków sprawia ci problem, to znak, że musisz uważniej przyjrzeć się swojemu produktowi, bądź usłudze i pomyśleć jak ją dookreślić.
Przykład:
● Stwórz swoje własne plakaty, obrazki i bannery w kilka minut!
● Kup tuzin róż, dostaniesz wazon gratis.
Ogłoś ekscytujący news.
Ludzie czytają gazety i czasopisma, ponieważ uwielbiają nowiny. To podstawa ludzkiej natury. Jesteśmy ciekawscy. Nie tylko chcemy wiedzieć, my musimy wiedzieć. Sformułowanie nagłówka w taki sposób, by sugerował raczej nowinę, zamiast reklamy może mieć podobną siłę przyciągania jak poranna gazeta. Pamiętaj: produkt lub usługa nie musi być nowatorska, by zaistnieć jako nowina. To odbiorca ma odebrać ją jako nowość.
Przykład:
● Nareszcie, naukowcy stworzyli doskonałą alternatywę dla kopalni diamentów!
● Nowy ekscytujący wygląd, który nie ma w sobie nic z retro.
Odnoś się do instynktu “Jak…”.
Nagłówek typu “jak…” bazuje na potrzebie ludzi do doskonalenia siebie, bądź ich życia w jakiś sposób. Tajemnica tkwi tutaj w skupieniu się na potrzebie lub pragnieniu czytelnika i obietnicy ich spełnienia. Bądź jednak ostrożny. Nagłówek “jak…” musi podkreślać korzyści lub końcowy rezultat, a nie proces ich osiągania.
Przykład:
● Jak rzucić palenie w 30 dni…jeżeli nie zadziała, zwracamy pieniądze.
● Jak zwiedzić środkową Amerykę za 17 dolarów dziennie.
Zadaj prowokujące pytanie.
Zadając pytanie bezpośrednio angażujesz czytelnika. Jakkolwiek pytanie to nie może być przypadkowe lub wymyślne. Musi bezpośrednio odnosić się do głównej korzyści z produktu. Musi również zachęcić odbiorcę do odpowiedzi “tak”, bądź “ nie jestem pewien, ale chcę się dowiedzieć więcej”.
Przykład:
● Czy popełniasz te sześć powszechnych błędów mówiąc po angielsku?
● Skąd mam wiedzieć, który fundusz powierniczy jest dla mnie odpowiedni?
Wydaj komendę.
Oferty często nie mają odzewu, ponieważ nie mówią czytelnikowi co ma zrobić. Ten typ nagłówka pozwoli ci być bezpośrednim, zapewnić odbiorcy korzyści i jednocześnie przyjąć dyrektywną postawę.
Przykład:
● Stań się sławnym blogerem w 60 dni.
● Dzwoń do wszystkich, wszędzie, bez linii telefonicznej — ZA DARMO!
Zaoferuj przydatne informacje.
Poznaj mały sekret. Większość ludzi nie chce informacji. Wiem, że wielu ludzi mówi inaczej, ale właśnie tak jest. Ludzie dziś toną w faktach. To czego tak naprawdę pragną, to poczucie porządku i przewidywalności swojego życia. Dlatego szukamy tajemnic, porad, wskazówek, praw, zasad, które obiecują pomóc nam osiągnąć kontrolę nad tym, co dzieje się dookoła nas. Zobacz, w jaki sposób te nagłówki dają taką właśnie obietnicę.
Przykład:
● 20 najważniejszych kroków, które możesz poczynić, by żyć dłużej.
● Jak możesz skończyć na dobre swoje problemy finansowe. — Darmowa broszura.
Podeprzyj się szczerą i pozytywną opinią.
Nagłówek zawierający rekomendacje działa na dwa sposoby. po pierwsze, przedstawia czytelnikowi twój produkt, bądź usługę, a po drugie opiera się na fakcie, że ludzie lubią wiedzieć co mówią inni ludzie. Ten rodzaj nagłówka należy tworzyć w pierwszej osobie i postawić na końcu wykrzyknik. Taki zabieg sprawia, że nagłówek jest bardziej interesujący i zwiększa liczbę czytelników.
Przykład:
● “Ta dieta na mnie zadziałała. Może zadziałać również na ciebie!”
● “To pierwsza książka z poradami finansowymi, która ma dla mnie jakiś sens.”
Uwiarygodnij swoją ofertę czymś “ekstra”.
Ludzie nie ufają reklamom. Wynika to z małego prawdopodobieństwa rzeczy, które są opisywane, czy też obiecywane. By uwiarygodnić swój nagłówek dodaj coś ekstra, co zwiększy prawdopodobieństwo zaistniałej sytuacji. Zwróć uwagę jak pogrubione wyrazy tworzą aurę prawdy.
Przykład:
● 21-letni Niemiec wypróbował przepis na stworzenie wartego miliony biznesu. I to bez zaciągania żadnego kredytu.
● Sfrustrowany barman rozpracował dobry plan wyczyszczenia twojego domu…
Jak pisać treści z nagłówkami „Jak…”,
wobec których trudno przejść obojętnie?
wobec których trudno przejść obojętnie?
Chcesz, by to co piszesz budziło zainteresowanie wielu osób? Skorzystaj z tego, co oferujemy w tym artykule, a zobaczysz efekty. Nie da się ukryć, że posty, czy też artykuły typu „Jak…” są bardzo popularne i poczytne. Nic dziwnego… Ludzie szukają informacji, które pomogą im zrealizować swoje pomysły. Gdy to co im zaproponujesz będzie pomocne, podzielą się tym z innymi. W ten sposób dobre treści z odpowiednimi nagłówkami zaczynają pełnić swoją rolę — powiększać grono odbiorców i zwiększać ruch na stronie.
"Twórcy reklam dla firm wysyłkowych już dawno temu odkryli, że ich dzieła, których nagłówki zaczynają się od JAK, owocują znaczną liczbą zgłoszeń"
- John Caples
Treści zaczynające się od „Jak…”, są faworyzowane przez czytelników. Są przepisem, który przejrzyście instruuje o metodzie skutecznego działania. Szkoda przecież tracić czas na wyważanie drzwi, które są już otwarte.
Chcesz podwoić swą moc? Zaoferuj podwójny zysk.
Dale Carnegie, autor bestsellera „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” zwrócił uwagę na strukturę nagłówka obiecującego podwójny zysk. Słowo „jak” oferuje pierwszą korzyść, natomiast łącznik „i” drugą. Wygląda to banalnie prosto, a jednak istnieje jeden wymóg.
David Garfinkel w swojej książce Advertising Headlines That Make You Rich sugeruje, iż pomiędzy pierwszą a drugą obietnicą powinien istnieć subtelny związek. Dla odbiorcy takiego komunikatu będzie pewne, iż osiągając pierwsze dostanie też drugie np.: Jak dobrze pisać i zarabiać duże pieniądze.
Jak wykonywać proste rzeczy, żeby dawały duży profit? Pisząc artykuł typu „Jak…” niełatwo wskazać na profity jakie będzie miał czytelnik zapoznając się z jego treścią. Dodając słowo „żeby”, zadanie staje się łatwiejsze, bo zmusza do sprecyzowania korzyści wypływających dla potencjalnego klienta.
Zanim jednak w nagłówku użyjesz „żeby”, pomyśl jaki jest największy zysk, który oferujesz, następnie wymyśl sposób na przekazanie swojej oferty w ciekawy sposób, na przykład: Jak wykonywać proste rzeczy, żeby dawały duży profit.
Swipe files. Technika, pisania nagłówka dla początkujących.
Tej regule należy poświęcić jeszcze trochę miejsca. Dlaczego?
Świetne nagłówki są testowane, co oznacza, iż wydano na nie mnóstwo pieniędzy, by sprawdzić ich efektywność. Inwestycja pieniężna i czasowa opłaca się z tego powodu, że zdefiniowane jako skuteczne, można je wykorzystywać bez końca i w różnych kontekstach. Warto więc wykorzystać to, co już zostało zrobione, zaoszczędzając czas, jak i pieniądze.
Swipe files nie są plagiatem, nie bój się tego. To jedna z metod działania doświadczonych copywriterów, natomiast dla początkujących w tej branży jest podstawową. Uważaj natomiast na oferty sprzedaży gotowych szablonów, w które wpisujesz własne wyrazy. Dopóki nie zrozumiesz, dlaczego działa poszczególny nagłówek, mało prawdopodobne jest, że uda ci się stworzyć dzięki temu coś co ma moc działania. Ps: Listę gotowych do użycia nagłówków znajdziesz na stronie Copywriterzy.com.
Brain Clark i jego sekret nagłówków, które nie zawodzą...
Dobre nagłówki nie są domeną jedynie geniuszy tworzących reklamy, w innym wypadku moglibyśmy policzyć je na palcach jednej ręki, a ten artykuł nie miałby żadnego sensu. By pisać świetne nagłówki warto też poznać 4 podstawowe reguły jakie proponuje Clark.
"Tworzenia świetnych nagłówków trzeba się nauczyć. Aby robić to dobrze, wystarczy, napisać ich kilka tysięcy, mając świadomość jakie wywoływały reakcje odbiorców. Statystyki strony, sprzedaży etc."
a. Dobre nagłówki obiecują korzyści nie do odrzucenia dla wybranej grupy docelowej. Pamiętaj, że musisz wybrać konkretną grupę, do której piszesz. Nawet genialny nagłówek nie będzie trafiał do wszystkich.
b. Szukaj i analizuj nagłówki, które są wykorzystywane przez popularne czasopisma, gazety, a nawet brukowce. To, że cieszą się one powodzeniem musi coś znaczyć. Szukaj książek z listą nagłówków, które zdały egzamin i nie bój się tworzyć w oparciu o nie.
c. Twórcy świetnych nagłówków wiedzą, dlaczego dany nagłówek ma moc działania. Dlatego ważne jest, by zrozumieć sposób oddziaływania poszczególnych słów na ludzi i dobierać je w taki sposób, aby były spójne z całością przekazywanej treści.
d. Zapomnij o takich słowach w nagłówku jak: zawsze, czy wszyscy. Sprawiają one, że treść artykułu, bądź reklamy staje się podejrzana i mało prawdopodobna. Zastąp je takimi wyrazami jak: prawie zawsze, niektórzy. To zwiększy wiarygodność.
Test oddechu. Czy Twój nagłówek jest już dość dobry?
Często pada pytanie “które nagłówki są lepsze długie czy krótkie?” Samo dodanie lub odjęcie jakiegoś słowa nie sprawi, że czytelnik się zatrzyma i przeczyta resztę tego, co masz do zaoferowania. Skąd wtedy wiedzieć, że nagłówek jest dobry? Profesjonalni copywriterzy wypracowali swoje tricki na sprawdzanie, czy ich nagłówki mają rację bytu. Robią to za pomocą oddechu! Spróbuj powiedzieć na głos: “Jak rozpoznać sześć oznak znudzenia, braku zainteresowania i braku motywacji u Twoich uczniów i klientów?”. I jak zmęczyłeś się? Ja, owszem. Nie dość, że nagłówek jest długi to wydaje się, że chce pomieścić w sobie zbyt dużo do zaoferowania. Można się w tym pogubić. Jeżeli nie możesz wymówić nagłówka jednym tchem, nie możesz go także usłyszeć w całości. Sprawia to, że wiadomość zostaje zniekształcona…
Przetestuj te nagłówki:
● Jak zdobyć przyjaciół i mieć wpływ na ludzi.
● Jak zwiedzić Centralną Amerykę za 17 dolarów dziennie.
● Śmiali się, gdy usiadłem przy fortepianie. Ale kiedy zacząłem grać…!
To są nagłówki, które odniosły sukces. Czy któryś z nich nie pasuje Ci do reszty? Problemy z wymową mogą pojawić się w ostatnim, ale nie zmienia to faktu, że to właśnie ten nagłówek przeszedł do historii i na trwałe zapisał się w pamięci Amerykanów. Dlaczego?
Kołem ratunkowym dla dłuższych nagłówków jest interpunkcja.
● Kiedy jej używać?
Kiedy kończy się jedna myśl, a zaczyna druga.
● Jakich znaków interpunkcyjnych używać?
Używaj te, które uważasz za słuszne.
Zobacz możliwości na przykładzie jednego z najlepszych tekstów reklamowych świata:
● Śmiali się kiedy usiadłem przy fortepianie (Ale kiedy zacząłem grać…)
● Śmiali się kiedy usiadłem przy fortepianie — Ale kiedy zacząłem grać…
● Śmiali się kiedy usiadłem przy fortepianie, ale kiedy zacząłem grać…
Interpunkcja sprawia, że odbiorca odczytuje długi nagłówek, nie jako jedną skomplikowaną myśl, ale dwie proste. Co znacznie ułatwia odbiór. Pamiętaj, żeby sprawdzać swoje nagłówki czytając je na głos. Jeżeli wydadzą się zbyt długie, wspomóż się znakami interpunkcyjnymi. Jeśli to nie poskutkuje, zrezygnuj z tego nagłówka i spróbuj jeszcze raz. Zły nagłówek może zniweczyć całą pracę.
Wydaje Ci się, że wiesz już wszystko o copywritingu?
Uważaj! Twój chwytliwy tytuł może okazać się zbyt mocny..
Jest jasne, że istnieją nagłówki dobre i złe. Czy można wśród nich wymienić jeszcze inny rodzaj? Okazuje się, że tak. Uwaga… Nagłówki mogą być za dobre! Zdarza się, że nagłówek jest tak mocny, że aż nieskuteczny. Jak wytłumaczyć ten paradoks?
Istnieje jedna prosta zasada, która może działać na twoją korzyść, bądź też nie. Przyjrzyj się tym nagłówkom:
● Płać zero podatków w 2007!
● Zmień kampanię przynoszącą straty, w przynoszącą miliony w 10 minut.
● Zrzuć 15 kilogramów grając w gry komputerowe.
Ich problem polega na tym, że są kompletnie niewiarygodne. Obiecują coś, co wygląda na niemożliwe do zrobienia. Nawet jeżeli można zgubić tyle kilogramów grając w gry, to czytelnik stwierdza najczęściej, że nagłówek jest tak niesamowity, iż historia opowiedziana poniżej, zapewne nie będzie ciekawsza. Jest jednak sposób, by naprawić taki nagłówek. Wystarczy, że dodasz “jak…”. Możesz także posłużyć się opinią jakiejś sławnej osoby, bądź eksperta w danej dziedzinie. Poniżej przedstawiamy blogowe nagłówki reklamowe. Zasady, porady i przykłady.
Blogujesz? To zadanie, które poprawi Twój warsztat. Poznaj niedołężne przykłady i dowiedz się, jak je poprawić.
Podsumuj wszystko w jednym zdaniu.
Nagłówki, które opierają się na słowach kluczowych są bardziej atrakcyjne od tych, które zawierają mniej istotnych informacji. Jeżeli piszesz o czymś, czego nie możesz określić mianem “najlepszego”, spróbuj opisać w nagłówku istotę tego produktu w kilku kluczowych słowach. Kiedy technika ta działa najlepiej? Przy pisaniu o technologii, bądź badaniach i nauce.
● Zły nagłówek: “Naukowcy przeprowadzają eksperymenty nad transplantacją komórek”
● Dobry nagłówek: “Naukowcy wyhodowali ludzkie ucho na plecach myszy”
Zadaj ciekawe pytanie lub przedstaw opinię przebraną za pytanie.
Czasami możesz nie chcieć przedstawiać konkluzji wynikającej z artykułu, co nie zmienia faktu, że artykuł sam w sobie może mieć spekulatywną naturę. Żeby to osiągnąć, wystarczy nagłówek w formie dobrego pytania, trafiającego w sedno tego, co chcesz przekazać. Pytanie może być kontrowersyjne, może dawać pod wątpliwość powszechną opinię, przygotowując tym samym czytelnika na dłuższy wywód w tej kwestii.
● Zły nagłówek: “Zune niewiele lepszy niż iPod?”
● Dobry nagłówek: “Czy Zune jest choć trochę lepszy niż iPod?”
Używaj superlatyw:
Używanie superlatyw nie jest najambitniejszym sposobem zwracania uwagi czytelnika, jednak jest jednym z najskuteczniejszych. Jeśli chcesz rozreklamować swój nagłówek, nie ma lepszej metody jak dodanie superlatywy. Jednak bardzo ważne jest tu, aby nie używać przymiotników w formie najwyższej. Najtańszy, najlepszy, etc. Dlaczego? To po prostu staje się niewiarygodne. Nie pisz SPOSÓB, ale pisz ŁATWY SPOSÓB.
● Zły nagłówek: “Jak wysyłać pliki o dużych gabarytach?”
● Dobry nagłówek: “Jak w łatwy sposób wysyłać wielkie pliki?”
Używaj listy, aby zdobyć zainteresowanie.
Najbardziej tandetny sposób na zwrócenie uwagi czytelnika, czyli lista. To, że jest najbardziej wyświechtaną techniką musi coś oznaczać i oznacza. Ludzie lubią listy. Lista w stylu “top 10” jest popularna bo serwuje łatwo przyswajalne informacje, które dodatkowo zawierają opinię, ocenę danego tematu.
Decydując się na ten sposób, trzeba uważać, by nie jej nie nadużywać. Inaczej twój blog może zostać uznany za spam. Jeżeli technika ta wykorzystywana jest z umiarem i zawiera nowe informacje, może być bardzo efektywna.
Mam nadzieję, że powyższe techniki pozwolą Ci stworzyć naprawdę przekonujące sentencje. Więcej na temat nagłówków znajdziesz w naszej krótkiej biografii Victora Schwaba, oraz w naszych notatkach z książki "O Reklamie", autorstwa Davida Ogilvy'ego. Zdaję sobie sprawę, że z pewnością nie wyczerpaliśmy tematu. Dlatego będzie mi bardzo miło, poznać Twoje doświadczenia w komentarzach na samym dole tej strony.