SEO Copywriting to definicja określająca sposób pisania treści, którego głównym celem jest zajęcie wysokich pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Zadanie to wymaga poznania sposobu w jaki wyszukiwarki czytają i prezentują stronę. W tej treści oprócz prostego wyjaśnienia najważniejszych pojęć, zachęcamy do znaleźienia złotego środeka między upodobaniami ludzi, a wymaganiami robotów. Co pozwoli Ci cieszyć się najbardziej trwałymi efektami z możliwych.
Jak wygląda przyszłość pozycjonowania za pomocą treści?
Dzisiejsze treści SEO mają znikomą wartość dla ludzi, skupiając się przede wszystkim na pobudzaniu algorytmów wyszukiwarek. Jutro, takie śmieciowe strony zaczną znikać, a na wysokich pozycjach pozostaną te, które dają wielką wartość ludziom.
Staranna analiza i dobór słów kluczowych jest istotą każdej kampanii SEO. Na szczęście nie jest to jedyna droga do tego, aby naszą witrynę odwiedziły tłumy użytkowników. Najlepsze rezultaty w długim okresie czasu uzyskają Ci, którzy na pierwszym miejscu postawią wartość treści dla użytkownika i wspomogą to działaniami opisanymi poniżej. Ci którzy będą pisać tylko pod dyktando algorytmów Google, mogą zostać jutro z pustymi rękoma.
Jakich słów kluczowych warto dziś używać na stronach?
Z obserwacji specjalistów od SEO wynika, iż popularne słowa kluczowe, których monopol w wyszukiwarkach należy do firm tytanów z olbrzymim budżetem, nie przynoszą mniejszym stronom dużego ruchu. Okazuje się, że ogólne słowa kluczowe odpowiadają na mniej niż 30% ogólnych zapytań użytkowników. Około 70% pozostaje dla tzw. długiego ogona (long tail).
Kilkanaście fraz kluczowych w jednym artykule? Czemu nie?
Ale z głową! Ile słów kluczowych można umieścić na stronie? Nie ma na to reguły, jednak należy pamiętać by dany artykuł trafiał jak najlepiej w gusta konkretnej grupy odbiorców. Słowa kluczowe muszą być stworzone pod tę właśnie grupę odbiorców.
Zawsze należy stosować wiele synonimów. Dzięki temu można zdobyć nowe słowa kluczowe i sprawić, że nasycenie powtarzających się słów nie będzie zbyt duże.
Warto podzielić podstrony na grupy docelowe, rozpisać hierarchię. Nie powinno się jednak dzielić ich zbyt radykalnie, ponieważ użytkownicy chętniej linkują do jednej strony niż do wielu. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu o tym jak pisać bloga.
Czym jest długi ogon i dlaczego generuje on do 70% ruchu?
Długi ogon w SEO jest koncepcją, która mówi, iż używanie wielu niszowych, ale związanych z tematem fraz, może zapewnić ponad 70% odwiedzin na stronie. Jest to niezwykle skuteczna alternatywa dla optymalizacji strony. Optymalizacja stron internetowych jest działaniem holistycznym, co oznacza, że dotyczy ona każdego elementu budowy strony. Z tego też powodu nie można zapomnieć o perfekcyjnej zawartości, bez której działanie to nie będzie kompletne.
Jak wygląda perfekcyjnie zoptymalizowana strona?
By twoja strona miała jeszcze większe szanse na wysoką pozycję w Google, konieczna jest optymalizacja treści w niej zawartych, a konkretnie sposobu budowania tekstu, jego prezentacji oraz zawartości zdjęć i filmów. Stosowanie się do poniższych praktyk ułatwi zdobywanie linków, zwiększy liczbę wejść na stronę, a przede wszystkim dobrze wyjaśni robotom google o czym jest Twoja strona.
Przykład strony zoptymalizowanej dla frazy Projektowanie opakowań.
Page Title (Tytuł strony): Projektowanie opakowań | Owocni
Meta description (Opis strony): Projektowanie opakowań u Owocnych
to prawdopodobnie, najlepsza decyzja w marketingu Twoich produktów.
Page Url (Adres-strony): http://ProjektowanieGraficzne.pl/projektowanie-opakowań
7 Zagadnień technicznych: konstrukcja strony internetowej.
- Czyli podstawy, które każdy seowriter musi znać.
1. Keywords
Frazy i słowa kluczowe.
Są to słowa lub zdania, które internauta wpisuje w wyszukiwarkę, by znaleźć to, czego szuka. Dzięki znalezieniu odpowiedniego słowa kluczowego i właściwemu umieszczeniu go na stronie, zwiększają się szanse, że klient trafi właśnie na tę stronę. Jest niemożliwym wskazanie dokładnej liczby słów kluczowych, która powinna znaleźć się na stronie, ale specjaliści kierują się zasadą 2 – 3 słów kluczowych na krótszą stronę i 4 – 6 na dłuższą. Staraj się je umieścić w ciągu pierwszych 50 – 100 liter treści głównej strony. Im szybciej w treści pojawią się słowa kluczowe, tym lepiej odbiera to wyszukiwarka.
Jak powinien wyglądać dobór odpowiednich słów kluczowych?
Pracę znad pozycjonowaniem strony powinno się zacząć od dokładnego przeanalizowania rynku i konkurencji. Należy dokładnie wiedzieć co i komu się oferuje, jakie cele chce się osiągnąć i jakimi środkami się dysponuje.
Warto znać swoją konkurencję. Koniecznie przyjrzyj się jej serwisom internetowym, zobacz jak są zbudowane, podejrzyj kod strony. Kolejnym krokiem jest dobranie odpowiednich narzędzi pracy i wybranie słów/fraz kluczowych.
Do tego celu koniecznie przejrzyj różnego rodzaju rankingi słów kluczowych w kilku różnych serwisach. Zdecydowanie nieocenionym narzędziem jest Google AdWords. Wystarczy wpisać interesujące Cię wyrazy i przeanalizować wyniki. Można je uszeregować pod względem częstości szukania lub np. konkurencji reklamowej. Dzięki temu można namierzyć słowa i frazy zarówno bardzo popularne, jak i te znacznie słabiej pozycjonowane (lub wcale).
2. Page Title
Tytuł strony internetowej
Tytuł strony powinien być odpowiednio krótki (max 65 znaków, w tym spacje) i precyzyjnie odnosić się do treści strony. Ponadto powinien być ciekawy i kusić korzystającego z wyszukiwarki do kliknięcia akurat na tę stronę z tego względu, iż jest to jeden z najbardziej widocznych dla odbiorcy elementów witryny. Stosuj tzw. metodę wielkiej trójki.
Chodzi o to, żeby pierwsze 3 słowa tytułu były dobrane w ten sposób, aby dowolna ich kombinacja dawała frazę kluczową. Nie należy zapominać, że taki zlepek słów powinien mieć sens. Tytuł strony jest istotny dla jej pozycjonowania, dlatego ważne jest, by zawierał kluczowe frazy, najlepiej na samym jego początku. Np.:
3. Meta Tag
Description Czyli opis strony.
Pomimo tego, iż nie ma znaczenia dla głównych wyszukiwarek, jest ważnym miejscem, w którym warto umieścić kluczowe hasła. Zwiększają one bowiem często współczynnik „klikalności” w dany link. Pojawiają się one w wynikach wyszukiwania jako krótki opis strony (wyszukiwarki wyświetlają max 170 znaków). Działa podobnie jak tytuł, który zachęca do odwiedzenia strony. Meta Description posiada tę samą funkcję – ma skusić klienta do wejścia na stronę, dzięki czemu jej pozycja w wynikach wyświetleń będzie rosła.
Nie powtarzaj ich zbyt często (max ilość powtórzeń w zależności od wyszukiwarki to 2 do 3 razy; powyżej wyszukiwarka może to uznać za spam. Ewentualne powtórzenia koniecznie oddziel innymi wyrazami. Najlepiej gdy w tagu description znajdą się pełne zdania, które właściwie opisują daną podstronę serwisu. Staraj się stworzyć opis do 150 znaków (łącznie ze spacjami), choć większość wyszukiwarek bierze pod uwagę do 256 znaków. Google ignoruje ten meta tag przy nadawaniu rankingu, ale czasem korzysta z niego, jako źródła opisu strony w wynikach wyszukiwania.
4. Page URL
Pełny adres strony lub podstrony
Dobra budowa URL jest jednym z tych elementów SEO, które wymagają niewiele czasu i trudu, a pomimo to potrafią przynosić długoterminowe korzyści w kreowaniu marki i wynikach wyszukiwarek. Oto kilka wskazówek, na które warto zwrócić uwagę:
a. Długość adresu URL – krótki URL zdaje się wypadać lepiej w wynikach wyszukiwania, ponadto jest chętniej kopiowany czy wklejany, umieszczany na innych stronach
b. Słowa kluczowe w adresie URL – im bliżej słowa kluczowe znajdują się nazwy domeny, tym lepiej. Owocni.pl/dobra-treść przewyższa wydajnością Owocni.pl/kategoria1/Dział2/dobra-treść i jest najbardziej polecaną metodą przy optymalizacji.
c. Znaki rozdzielające – myślniki nadal królują wśród innych znaków rozdzielających słowa w URL. Pomimo obietnic, iż skończy się ten monopol, nic tak skutecznie nie działa, jak myślnik. Trzeba pamiętać, iż nie dotyczy to nazwy głównej domeny: Nazwastrony.com jest skuteczniejsza niż nazwa-strony.com.
W jaki sposób opisuje się Meta Tag Description (czyli opis strony) ?
<meta name="opis" content=”Opis strony z słowami kluczowymi, który zachęca do odwiedzenia.">
5. Alt attributes
Opis wizualnej części zdjęć i obrazów
Alt attributes jest to opis wizualnej zawartości zdjęć, obrazów i innego rodzaju grafiki w HTML. Roboty nie potrafią same odczytywać co przedstawia grafika, dlatego ważne jest aby zawierały one jak najdokładniejszy opis tego, co jest na obrazku. Opis obrazka ważny jest również dla osób niedowidzących lub korzystających z wyszukiwarek tekstowych. Nie powinno się zaśmiecać tego atrybutu słowami kluczowymi jeśli nie są one powiązane z obrazkiem.
W jaki sposób opisuje się Alt Attributes?
<meta name="opis" content=”Opis strony z słowami kluczowymi, który zachęca do odwiedzenia.">
6. Headline H1, H2, H3…
Podstawowe nagłówki strony www
Jak udowadniamy w tym artykule o skutecznych nagłówkach, zawsze warto nad nimi dobrze pogłówkować. Nagłówki uważane są za ważne elementy optymalizacji strony. Jednak tak naprawdę nie grają już one największej roli w pozycjonowaniu. Warto jednak wykorzystać to narzędzie do umieszczenia w nim słów kluczy. Najważniejszy jest oczywiście nagłówek h1, a najmniej ważny h6. Nagłówki pełnią rolę tytułów bloków tekstu. Dokładnie tak, jak w książce. Powinny więc opisywać poszczególne części tekstu (ich zawartość). Ważne są, choć w niewielkim stopniu, pogrubienia, podkreślenia i nachylenia czcionki. Używaj tej techniki – pozwala ona również zwiększyć czytelność tekstu.
7. Keyword cannibalization
Kanibalizacja słów kluczowych
Jeden z konsekwentnie popełnianych błędów w pozycjonowaniu stron to kanibalizacja słów kluczowych ( z ang. keyword self-cannibalization). Termin ten określa praktykę polegającą na stosowaniu tych samych słów kluczowych na wielu stronach i podstronach witryny w celu: osiągnięcia lepszej pozycji w wynikach wyszukiwarek, wzrostu popularności strony, zwiększenia wiarygodności strony w „oczach” robotów, zdobycia większej ilości klientów. Niestety takie działanie może przynieść całkowicie odwrotny skutek. Wyszukiwarka nie traktuje większej ilości słów kluczowych jako dowodu na wyspecjalizowanie strony w danym kierunku. W takiej sytuacji wyszukiwarka szuka podstron Twojej strony i widzi 4 (optymistyczna wersja), bądź 30 podstron, które na podobnym poziomie odpowiadają na zapytanie, a wtedy: wyszukiwarka sama wybiera stronę, która wydaje się najbardziej „odpowiednia” do zapytania (co może być niezgodne z zamysłem właściciela witryny). Tworzy rywalizację pomiędzy stronami tej samej witryny o pozycję w wyszukiwarkach. Rozprasza, a co za tym idzie, zmniejsza potencjalną wartość słów kluczowych.
Jak pisać artykuły, skoro zasady SEO zmienią się co chwilę?
Temat pisania treści i tekstów reklamowych, które pobudzają algorytmy wyszukiwarek to spore zagadnienie, w którym wiedza techniczna dość szybko się “dezaktualizuje” z powodu nieustannego rozwoju wyszukiwarek.
Dlatego zawsze podpowiadamy, że najważniejszą zasadą jest to, aby treść zdobyła uznanie ludzi. Oczywiście w tak zmiennym i niestałym środowisku, nie sposób napisać wszystkiego, więc jeśli chcesz pomóc mi rozwinąć ten temat, będę wdzięczna, jeżeli zrobisz to w komentarzach na samym dole tej strony — Dziękuję.