David Ogilvy, geniusz zwiększania sprzedaży często powtarza takie słowa: “Mogłem zrobić z marką Dove co chciałem. Mogłem wypozycjonować ją jako detergent dla ciężko pracujących mężczyzn z brudnymi rękoma.” Dziś marka mydła i kosmetyków Dove święci triumfy na całym świecie, przynosząc zyski liczone w milionach dolarów. Oto cała magia odpowiedniego pozycjonowania produktu na rynku. Chcesz poznać inne przykłady?
1. Marlboro – sukces, który na lata przebił całą konkurencję.
„Przyjdź tam, gdzie jest smak. Przyjedź do ojczyzny Marlboro”. A pod napisem widniał amerykański pejzaż z typowym amerykańskim “kowbojem alfa” na koniu. Kampania reklamowa autorstwa Leo Burnetta stworzyła tej marce nieśmiertelny wizerunek, który dał jej pierwsze miejsce w sprzedaży papierosów na świecie.
"W 1924 roku Marlboro nie kojarzyło się nikomu z kowbojem, tym bardziej, że slogan reklamowy brzmiał „Mild as May”. Grupą docelową Marlboro były kobiety."
Wyższa cena sprawia wrażenie lepszej jakości. Na takim spostrzeżeniu opierała się także strategia pozycjonowania Marlboro, sprytnie łapiąc dodatkowych klientów na zniżki i promocje. Marlboro urozmaiciło również swoje produkty o nowe smaki i limitowane edycje.
Jak Philip Morris reklamuje dziś, gdy reklama papierosów jest zakazana? Zespół Morrisa bardzo długo pracował nad kombinacją narzędzi marketingowych, która zapewni mu sukces. Cztery filary marketingu (4 Ps), w których w skład wchodzi produkt, cena, promocja i dystrybucja ukierunkowane były na pozycjonowanie marki Marlboro jako najlepsze wyroby tytoniowe. Swoją drogą, czy to nie jest genialne, że pomimo dzisiejszych zakazów i ustaw wprowadzanych przez rząd a propos zażywania wyrobów tytoniowych oraz ich reklamowania, Marlboro trzyma się dobrze? Powinniśmy jednak coś zrobić z tą reklamą…
2. Apple - pozycjonowanie produktu sloganem „Think different”
Pamiętasz jak początkujący Apple wciskał się na rynek, na którym królował IBM? Kultowa reklama nawiązująca do książki Orwella „Rok 1984”, tylko raz pojawiła się w amerykańskiej telewizji, ale zrobiła wystarczająco silne wrażenie, aby wszystkie szkoły reklamy na świecie wałkowały ją jak mantrę.
Apple – gruba ryba w strategii niebieskiego oceanu. Blue Ocean w marketingu to rynek dotąd nieodkryty. Apple od początku stawiał na estetykę i nowatorstwo swoich produktów. Identyfikował się z niezależną kulturą. Określał swoich klientów jako „luzaków”, co przyniosło mu legiony fanów, wiernych marce niczym pewnego rodzaju religii.
Magnetyzujące hasło reklamowe “Think different” przejawiało się nie tylko w reklamach, ale w całej szeroko rozumianej strategii i działalności operacyjnej firmy.
Apple stało się świeżym, niezależnym powietrzem na rynku technologicznym. Odznacza się niezwykłą kreatywnością w tworzeniu nowych produktów. Poza tym łączy je ze świetnym designem i przemawia za pomocą niezwykle prostych, ale i atrakcyjnych sloganów.
Think different
Od początku swojego istnienia Apple, wspierał pozycjonowanie swojej marki tworząc wyjątkowy styl i osobowość.
Strategia budowania imagu firmy opiera się na emocjach. Takie cechy przenoszą się od razu w świadomości ludzi na użytkownika produktu. Gadżety takie jak iPod, iTunes, Mac plus ich wszystkie najnowsze wersje stały się niezbędnym elementem modnego i alternatywnego stylu życia.
"Steve Jobs miał 21 lat, gdy wraz ze Stevem Woźniakiem założył firmę Apple. Dziś jest to najbogatsza firma na świecie!"
Jak mówiła jedna z kampanii reklamowych Apple „Niedługo powstaną dwa rodzaje ludzi. Będą tacy, którzy używają komputerów i tacy, którzy używają Apple”. Ich wizją jest to, by produkty stały się elementem stylu życia. Budując więź z klientami, Apple między innymi otwiera sklepy, w których każdy może zapoznać się z najnowszymi produktami Apple, otrzymać praktyczną pomoc od dobrze przygotowanych i entuzjastycznie nastawionych pracowników.
Zobacz też: Świetne kampanie reklamowe i historia powstania marki IKEA.
3. Barack Obama – genialnie pozycjonowana „firma”
Obama stał się najlepiej pozycjonowanym “produktem” ostatnich czasów.
W rankingu Advertising Age pokonał zarówno Apple, jak i Zappos.com. Co było powodem sukcesu Obamy, który z mało komu znanego wcześniej człowieka, stał się królem popularności i to w bardzo krótkim czasie?
Obama został świetnie wypozycjonowany, w sposób który stał się wzorem. Sztab pracujący nad jego wizerunkiem nie zapomniał o odrobieniu pracy domowej. Firma Obama miała coś interesującego do zaoferowania, a także wiedziała jak stworzyć związek emocjonalny pomiędzy sobą a targetem. Przeczytaj tutaj o kampanii i marketingu Obamy w USA.
"Zamiast milionów, dolarów, miliony aktywnych zwolenników. — Recepta na zwycięstwo, którą dziś stosuje już wielu…"
Co obiecywała firma i w jaki sposób przekonała ludzi? Wizerunek Obamy stworzony był w taki sposób, by kojarzył się z nadzieją i optymizmem. Komunikat brzmiał ZMIANA. To odsunęło na bok największych rywali Obamy– Clintona i McCaina, którzy automatycznie stali się wobec takiej definicji konserwatystami, bez pomysłu na ulepszanie życia. Obama obiecywał poprawę finansowej sytuacji klasy średniej, czyli największej grupy na rynku.
Przepis Obamy na wisienkę na torcie 1. Upewnij się, że twoja strategia pozycjonowania jest spójna i przekonująca. 2. Cały czas wzmacniaj swoją pozycję. 3. Definiuj siebie cechami, które podkreślają słabość konkurencji.
4. McDonald`s - Ikona przyspieszającego tempa życia.
To, co było genialne w McDonald‘s to wynalezienie szybkiego sposobu na tanie i smaczne jedzenie, a następnie wykorzystanie systemu franczyzy w rozwoju firmy. Dick i Mac McDonald, założyciele największej dziś sieci restauracji typu fast-food, nigdy nie podejrzewali, że ich wynalazek stanie się symbolem Ameryki, a ich restauracje będą rozsiane po całym świecie w ponad 120 krajach.
Pomimo tego, że produkty McDonald‘s są według niektórych smaczne, są przede wszystkim niezdrowe i co najciekawsze, wszyscy dobrze o tym wiedzą i nadal kupują. Odpowiedź, zdaje się być bardzo banalna.
Dziś McDonald‘s swoją pozycję próbuje utrzymać dzięki strategii, w której ważną rolę odgrywa zasada, iż klient i jego zadowolenie jest na pierwszym miejscu, różnorodność menu, jego czasowe urozmaicenia i wygoda. Dodatkowym genialnym rozwiązaniem jest drive thru, czyli okienko w którym zamawiać mogą zmotoryzowani klienci, nawet w godzinach nocnych. Plan działania McDonald‘s jest bardzo zróżnicowany, bo bierze również pod uwagę rozmieszczenie geograficzne i różnice kulturowe. Najważniejsza jest jednak to, że McDonald‘s to gotowy wzór na sukces.
5. Swatch – Czyli, największe przeciwieństwo Quartz.
Kiedy Japończycy wyprodukowali najcieńszy dotąd zegarek i zaczęli zajmować coraz większą część rynku zbytu, firma Swatch pojawiła się z jeszcze cieńszym zegarkiem i dodatkowo uproszczoną konstrukcją.
Jaką niszę znalazł Swatch? Firma definiuje siebie w słowie innowacyjność. Na drodze rozwoju i przyjmowanych strategii pozycjonowania produktów, Swatch zakotwiczył się w świadomości klientów jako coś, co reprezentuje kreatywność, odwagę na poznawanie rzeczy nieznanych, świetny zmysł estetyczny. Swatch podobnie jak Apple stał się stylem życia i sposobem myślenia. Klient wybiera odpowiedni dla siebie design zegarka, by wyrazić siebie, swoją osobowość. Dzisiaj grupa Swatch jest największą i najszybciej rozwijającą się firmą produkującą zegarki. Swoją ofertę poszerza o nowe produkty, na przykład biżuterię, współpracując z wielkimi postaciami świata mody.
Oczywiście to tylko, subiektywny punkt widzenia. W zależności od sposobu patrzenia, można by w ten ranking wpleść, zupełnie inne instytucje. A jak wygląda Twój punkt widzenia na najlepiej pozycjonowane produkty na świecie? Będzie mi miło, jeśli podzielisz się nim w komentarzach na samym dole tej strony.