Jak wybrać nazwę domeny internetowej, która przyciągają jak magnes!
X
X

Napisz kilka słów o swoim projekcie
i otrzymaj niezobowiązującą ofertę.

Imię:
Mój email to:
Tel. Opcjonalnie
Napisz kilka słów o swoim projekcie
Podstawy
I techniki
Copywriting
w internecie
Nazewnictwo
I pozycjonowanie
Ikony
i ich historie
Wskazówki ekspertów

Projektowanie stron

Web design

Marketing internetowy

Agencja marketingowa

Projektowanie logo

Branding

Tworzenie nazw

Naming

Przekonujące treści

Copywriting

Jak wybrać nazwę dla domeny?

[ + Test jakości nazwy wkrótce ]


Wyślijcie mi niezobowiązującą ofertę

Spis treści:

Popraw to na stronie firmy i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów bezpłatne badanie strony i otrzymaj praktyczne wskazówki.


W tym artykule omówimy wszystko, co musisz wiedzieć o domenach. Pokażemy, jak możesz je wykorzystać do znajdowania potencjalnych klientów w Google i innych wyszukiwarkach.

Dowiesz się:

1. Czym jest domena.

2. Jak wybrać dla niej dobrą nazwę.

3. Co zrobić, żeby wspierała Twój biznes.


Dobry adres stro­ny inter­ne­towej, pozo­sta­je w pamię­ci klien­tów na zawsze. Właś­ciwie wyko­nane zada­nie powo­du­je, że przys­zli klien­ci będą mogli z łat­woś­cią zna­leźć Twoją firmę w Internecie.

Żadna strona nie może obejść się bez domeny. Jeśli w tej chwili to zagadnienie wydaje Ci się techniczną enigmą, spokojnie. Przedstawimy Ci je w najprostszej możliwej formie.

Czy wszystkie atrakcyjne nazwy
stron są naprawdę zajęte?

Ponad 628.5 miliona osób zarejestrowało już domeny.

628.5 mln zarejestrowanych domen

Rok 2020 był szaloną jazdą w świecie rejestracji domen! Firmy szybko zdały sobie sprawę, że obecność w Internecie jest kluczem do sukcesu i tłumnie włączają się do akcji.

Rejestracja domen internetowych - wykres

Z każdym dniem ilość zajętych domen wzrasta o kolejne tysiące.

Średnia dzienna liczba rejestracji domen .pl

Rola domeny w Twoim biznesie

Czy to naprawdę takie ważne?

Odpowiedź jest krótka: Tak.

Niewłaś­ciwy adres strony kom­p­likuje sytu­ację – wchodzi na nią znacz­nie mniej osób, a to może mieć fatal­ny wpływ na wyni­ki finan­sowe. 

Domena strony internetowej - dobre praktyki

Po pierwsze, mało kto zapamięta domenę: fundacja-audiobooki-sklep-online.biz

Po drugie, taki adres daje odwiedzającym komunikat:

“Hej, trochę się spóźniliśmy i wzięliśmy nazwę, która jeszcze była wolna”.

Niewiele ma to wspólnego z profesjonalizmem, prawda?

Za to dobra nazwa domeny ma Ci do zaoferowania kilka korzyści.

Upraszcza sposób, w jaki odwiedzający znajdują Twoją witrynę.

Przykład domeny strony internetowej

Mając domenę, która jest łatwa do zapamiętania (i wpisania w pasek wyszukiwania), możesz powitać na swojej stronie więcej potencjalnych klientów. To z kolei stwarza Ci więcej szans na sprzedaż.

Nazwa domeny to jeden z elementów pierwszego wrażenia, jakie robisz na potencjalnych klientach.

Prosta, ale chwytliwa domena może odróżnić Cię od konkurencyjnych stron z niezręcznymi lub mylącymi nazwami.

Zestawienie mylącej nazwy domeny z jej lepszą wersją

Firma staje się dla klienta bardziej wiarygodna.

Posiadanie domeny, która pasuje do nazwy Twojej firmy, buduje atmosferę profesjonalizmu. Łatwiej wtedy zdobyć zaufanie odwiedzających i skłonić ich do podjęcia działań.

Na której z tych domen byłbyś gotów podać swoje dane kontaktowe? 

Domena nazwa - dobre praktyki

Domena może też wzmocnić tożsamość Twojej marki.

Jeśli pasuje lub przypomina nazwę Twojej firmy, może pomóc w stworzeniu spójnej tożsamości marki online. To nie tylko pomaga odwiedzającym rozpoznać Twoją firmę, ale także buduje jej wiarygodność.

Podstawowe terminy

Co to jest domena internetowa?

Nazwa domeny - przykłady

Wyobraź sobie Internet jako ogromną bibliotekę pełną książek. Każda książka ma swój unikatowy tytuł, który pozwala Ci ją szybko znaleźć na półce wśród milionów innych.

Domeny działają jak te tytuły książek. Zamiast wpisywać skomplikowany ciąg cyfr (sygnatura biblioteczna w przypadku książek, adres IP w przypadku strony), wystarczy podać łatwą do zapamiętania nazwę domeny (np. owocni.pl), aby przeglądarka internetowa mogła przekierować Cię prosto do celu.

Dzięki nazwom domen, odnalezienie strony internetowej staje się równie proste, jak znalezienie książki w bibliotece, gdy zna się jej tytuł.

Wygląd i budowa domeny

Adres URL - co to jest?

Domena składa się z dwóch części: nazwy (znanej również jako domena drugiego poziomu) i rozszerzenia (domeny najwyższego poziomu).

Co to jest domena strony internetowej - wizualizacja

Domena jest częścią pełnego adresu internetowego (adresu URL).

Grafika przedstawiająca, jak wygląda adres URL

Rodzaje domen internetowych

Istnieją cztery rodzaje domen.

1. Generyczne domeny najwyższego poziomu (gTLD) są powiązane z rodzajem Twojej firmy.

".com" pocho­dzi od ang. com­mer­cial (hand­lowy).

".info" suge­ruje ist­nie­nie boga­tej bazy danych na jakiś temat.

".org" zaś jest wyko­rzysty­wany głów­nie przez orga­ni­za­cje non-​pro­fit. 

Przykłady generycznych domen najwyższego poziomu

2. Domeny najwyższego poziomu z kodem kraju (ccTLD) są specyficzne dla danego państwa.

“.pl” (Polska)

“.de” (Niemcy)

“.uk” (Zjednoczone Królestwo) 

Przykłady domen najwyższego poziomu z kodem kraju

3. Umiędzynarodowione domeny najwyższego poziomu z kodem kraju (IDN ccTLD).

Używają znaków innych niż łacińskie. Są przeznaczone do użytku w krajach, w których większość populacji nie mówi po angielsku.

4. Subdomeny.

To domeny niższego poziomu w ramach większej domeny.

Subdomena - przykłady

Działanie domeny

Chcesz zobaczyć konkretną stronę internetową. Kiedy wpisujesz nazwę domeny do paska wyszukiwania, to tak jakbyś pytał przeglądarkę o drogę do tej strony.

Przeglądarka wysyła prośbę o wyszukanie adresu do Systemu Nazw Domen (Domain Name System – DNS), który jest jak mapa. DNS wyszukuje adres IP powiązany z nazwą konkretnej domeny.

Hosting co to jest

Następnie przekazuje go do hostingu, gdzie żyją pliki tworzące stronę internetową, której szukasz. Jest jak GPS.

Host pobiera następnie zawartość strony i wysyła ją z powrotem do przeglądarki, która wyświetla Ci daną stronę i voila! Jesteś tam! 

Jak wybrać dobrą nazwę domeny?

Najlepsze domeny łączą w sobie w sobie 3 cechy:

1. Pokazują klientom, że prowadzisz firmę z prawdziwego zdarzenia.

2. Od razu wpadają w ucho i zapisują się bardzo szybko w pamięci.

3. Nie dają szans na popełnianie błędów, podczas ich wpisywania i polecania.

Takie domeny tworzy się w 2 krokach.

Zaczynamy od nazwy marki, a później wybieramy dla niej zwycięską domenę. 

Krok 1. Najpierw nazwa dla marki

4 pomocne metody

Nazwy są kluczowe dla sukcesu - zgadza się z tym 77% marketerów. Słabe mogą być mylące, trudne do zapamiętania i przeliterowania, co utrudnia zbudowanie udanego biznesu.

Potrzeba średnio 5-7 interakcji z marką zanim klient zapamięta jej nazwę. Im łatwiejsza i bardziej chwytliwa będzie, tym szybciej zapadnie w pamięć.

5-7 interakcji potrzebnych do zapamiętania marki

Zaledwie niespełna 10% firm B2B, czyli tych, kierujących swoją ofertę do innych firm, deklaruje, że ich branding (tożsamość marki) jest spójny.

Mniej niż 10% firm B2B ma spójny branding

Podczas, gdy spójna prezentacja marki przynosi wzrost przychodów firm o 33%.

33% większe przychody ze spójną marką

Tym cenniejsze, z biznesowego punktu widzenia, staje się tworzenie dobrych nazw.

Może Cię to zdziwi, ale wcale nie musisz kochać nazwy swojej firmy!

Kiedy Phil Knight po raz pierwszy zobaczył projekt logo Nike, delikatnie mówiąc, nie był pod wrażeniem.

„Nie kocham tego, ale myślę, że będzie dla mnie rosnąć”

- Phil Knight (Nike)

Miał rację!

Z nazwą jest podobnie. Nie Ty masz ją kochać. Ma ona przemówić do Twoich klientów.

Wystarczy, że dla Ciebie będzie do zaakceptowania i nie odczujesz nieprzyjemnych dreszczy, za każdym razem, gdy ją wypowiesz głośno.

Zobacz też: Historia powstania luksusowej nazwy samochodów Cadillac.

Na początek stwórz listę
pomysłów na nazwę

Zrób burzę mózgów wczesnym wieczorem, aby uniknąć autocenzury i wymyśl co najmniej 2-3 słowa lub frazy związane z Twoją grupą docelową, jej problemami, pragnieniami, Twoją ofertą.

Na tej matrycy będziesz dalej pracował, szukając swojego namingu.

Przypadkowe krótkie słowa, które do Ciebie przemawiają (niezwiązane z Twoją działalnością), to także, na tym etapie, odpowiednie terminy.

Ważne tylko, aby nie sugerowały, że zajmujesz się czymś zupełnie innym niż w rzeczywistości. 

Proces tworzenia nazwy

Następnie twórz różne wariacje nazw, aż wymyślisz tę, która będzie wyjątkowa i zapadająca w pamięć.

Jest na to kilka sprawdzonych sposobów. Pokażemy Ci je na przykładzie nazw, które stworzyliśmy dla naszych klientów. 

METODA 1.
Podobne wyszukiwania

Wyszukaj w Google termin związany z Twoją działalnością. Następnie spójrz na dół strony, gdzie zobaczysz podobne wyszukiwania.

Podobne wyszukiwania Google

Oczywiście nie wszystkie będą godne Twojej uwagi. Klikając na dany termin możesz uruchomić podobne do niego wyszukiwania. Podążaj za nimi w poszukiwaniu czegoś inspirującego.

METODA 2.
Synonimy

Nazwa na bazie synonimów

Większość synonimów będzie długa i trudna do przeliterowania. Jednak można wśród nich znaleźć też krótkie, dźwięczne i wyraziste perełki.

METODA 3.
Rymy

Rym jest kluczem, do tego co pamiętamy i w co wierzymy. Więc jeśli chodzi o nazwy, lepiej, żeby się rymowały i w ten sposób czarowały!

Nazwa na bazie rymu

Rymujące się słowa są łatwiejsze do przypomnienia i wydają się odbiorcom bardziej wiarygodne. To tzw. efekt rymu jako przyczyny.

METODA 4.
Zabawa literami

To super proste. Dodawaj, odejmuj i zastępuj litery w istniejących słowach.

Robią to nawet tacy giganci biznesu jak Backlinko (Backlinki), Bitly (Bit), czy Shopify (Shop). Czemu Ty miałbyś tego nie wykorzystać? Baw się słowami.

9 zasad selekcji wybornych nazw

Mając listę pomysłów, czas zawęzić wybór. Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami, a zostaniesz z zaledwie kilkoma najlepszymi opcjami.

Jak najmniejsza ilość liter i sylab

Nazwa marki odzieżowej - Owocni

Krótsze nazwy są łatwiejsze w pisowni i sprawniej przebiega proces ich zapamiętywania.

Lepiej wpisują się też w nazwy użytkowników mediów społecznościowych, które zazwyczaj mają limity znaków. Przykładowo na Twitterze masz do dyspozycji 15 znaków.

Bezproblemowe odczytywanie, wymawianie i literowanie

Nazwa dla napoju energetycznego - Owocni

Im ciężej jest wypowiedzieć nazwę Twojej marki, tym trudniej będzie innym ją znaleźć i udostępnić.

Dlatego staraj się unikać liczb i myślników w nazwach.

Łatwość zapamiętywania

Łatwa do zapamiętania nazwa marki Owocni

Krótkie, sugestywne nazwy często są najlepszą opcją.

Aliteracja (np. Coca-Cola), rym i humor mogą również pomóc w tworzeniu zapamiętywalności – pod warunkiem, że stworzone na ich bazie nazwy różnią się od marek lub produktów obecnych już na rynku.

Profesjonalne brzmienie 

Nazwa domowej manufaktury - Owocni

Twój naming ma brzmieć jak nazwa marki a nie spam.

Nazwy, które są zbyt dosłownymi opisami (np. Domowa Manufaktura Szycia), mogą brzmieć spamersko i niezbyt wiarygodnie. Trudniej jest też później rozszerzyć zakres usług firmy, jeśli jej nazwa jest zbyt specyficzna i opisowa.

Dopasowanie do odbiorców i charakteru marki 

Nazwa dla mobilnej restauracji - Owocni

CARMNIK pasuje do food-trucka, jednak z restauracją, która posiada gwiazdkę Michelin już tak dobrze by nie współgrał. Te dwie marki mają zupełnie różny charakter, a przede wszystkim kompletnie inne grupy odbiorców.

Brak złudzeń 

Przykład nazwy marki tworzącej oprogramowanie - Owocni

Ważne jest to, aby nazwa firmy nie wprowadzała klienta w błąd. Ma być albo związana z Twoją działalnością, albo totalnie abstrakcyjna.

Wolność

Wybierając naming dla swojego biznesu sprawdź, czy dokładna nazwa, na którą się zdecydowałeś, nie jest już przypadkiem używana przez inną firmę. Aby to zrobić, przeszukaj Google wpisując do wyszukiwarki nazwę w cudzysłowie (np. "Owocni"). 

Sposób na sprawdzenie wolnej domeny

Dodatkowo zajrzyj na stronę Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, aby upewnić się, że nikt inny nie przyjął tej samej nazwy jako swojego znaku towarowego.

Na koniec upewnij się, że możesz uzyskać dostęp do domeny .pl lub .com oraz do głównych kont w mediach społecznościowych z nim związanych. Są to kluczowe elementy, dzięki którym ludzie szybko odnajdą Twoją firmę w sieci! 

Spójna obecność marki w sieci

Testy

Kuszące jest proszenie o opinie na temat nazwy znajomych. Tylko czy oni na pewno są w grupie Twoich potencjalnych klientów?

Jeśli nie, ich zdanie w żaden sposób nie przełoży się na Twoje zyski biznesowe.

Dodatkowo musisz liczyć się z tym, że bliskie Ci osoby mogą recenzować swoje opinie, żeby nie sprawić Ci przykrości. 

Testy mają sens tylko wtedy, kiedy przeprowadzasz je wśród swojej obiektywnej, docelowej publiczności.

Krok 2. Później nazwa dla domeny

6 sprawd­zonych tech­nik

Mając chwytliwą nazwę marki można siadać do wyboru nazwy domeny.

Przejdź przez 6 sprawdzonych technik. Na końcu czeka Twoja DOBRA domena. 

1. Poszukiwanie dobrej nazwy dla stro­ny inter­ne­to­wej roz­pocz­nij od wizy­ty
w skle­pach z anty­ka­mi…

Tak – podob­nie jak samo­chód z dru­giej ręki, możesz kupić rów­nież adres stro­ny inter­ne­towej.

Ilość adre­sów porzu­canych przez doty­chcza­sowych właś­ci­cieli jest napraw­dę imponu­jąca. Wyni­ka to z bra­ku zain­tere­sowa­nia, cza­su lub pie­nię­dzy na zaj­mowanie się daw­ną stro­ną.

Nazwa dome­ny poja­wia się wte­dy znów na wol­nym ryn­ku i może oka­zać się cie­ka­wym nabyt­kiem dla inne­go, nowe­go biz­nesu.

Takie perełki znajdziesz na stronach typu aftermarket.pl 

Przykłady wolnych domen na aftermarket.pl

Ist­nieje jed­nak pew­ne ryzy­ko zwią­za­ne z takim zaku­pem. Jest nim prze­szłość danej stro­ny.

Jeśli zdołała sobie zapra­cować na negaty­wną opi­nię i sła­be wyni­ki w wyszuki­warkach, może Ci być trud­no pozbyć się tego kłopotli­wego „baga­żu”.

Jak tego uniknąć?

Zawsze dokład­nie przyglądaj się właś­ci­cielowi stro­ny i pró­buj poz­nać jego doty­chcza­sową biz­ne­sową his­torię. 

Oczy­wiś­cie, prze­szłość stro­ny może stać się równie dobrze zale­tą, jeśli uda Ci się kupić tę o dobrej reno­mie i wysok­iej pozy­cji w ran­kin­gach.

Warto, aby kupo­wa­ny adres funk­cjo­no­wał w tej samej bądź podob­nej bran­ży co Ty. Wtedy będziesz w stanie naj­pełniej wyko­rzys­tać jego wypra­cow­any już poten­cjał.

Wiele stron inter­ne­towych reje­strowanych jest wyłącznie w celach póź­niej­szej odsprze­da­ży.

Nazwa takiej dome­ny to pro­dukt właś­ci­wie „nowy”, bez wypra­cow­anej his­torii. Podob­nie jak w przy­padku samo­chodów, w wie­lu wypad­kach będzie to najbez­pieczniejsze wyj­ście. 

2. Dobrze prze­myśl wybór roz­sze­rze­nia

Wybór rozsz­erzenia nowej nazwy ma kry­ty­czne znacze­nie dla jej póź­niej­sze­go funkcjonowa­nia na ryn­ku.

Dostępnych rozszerzeń jest bar­dzo wie­le. Prak­ty­cznie każ­de pań­stwo dys­ponuje wła­sną, specy­ficzną koń­ców­ką (.pl., .au, .us i inne).

Ist­nieje też wiel­ka licz­ba rozsz­erzeń niekojar­zonych z konkret­nym kra­jem (.net, info). Pomimo tej obfi­tości, wybór nie powi­nien być trud­ny.

W 90% wypad­kach naj­le­piej będzie zająć rozsz­erze­nie .com wraz z rozsz­erze­niem .pl

To najpop­u­larniejsze opcje. Przez wie­le osób są wpisy­wane automaty­cznie, na zasa­dzie przyzwycza­je­nia. Zwłasz­cza, jeśli nie pamię­tają oni dokład­nej nazwy witry­ny. 

"Badania dowo­dzą, że 80% użytkown­ików szuka­ją­cych dome­ny dużej fir­my bez pomo­cy wyszuki­warki, wpisy­wało jej nazwę z rozsz­erze­niem świa­towym (.com) lub nar­o­dowym (np. .pl)"

Oznacza to, że nawet jeśli zare­jestru­jesz nazwę TwojaFirma.net, będzie ona zazwyczaj wpi­sy­wa­na przez klientów z innym, bar­dziej domyśl­nym rozsz­erze­niem.

Dobre praktyki w zakresie wyboru rozszerzenia domeny

Z doświadczenia wiemy, że to nazwa wit­ryny jest zapamię­ty­wana, a nie jej rozsz­erze­nie. Dlatego im pop­u­larniejszą opcję rozszerzenia może­sz wybrać, tym lepiej dla Twojego biznesu.

Niestety pop­u­larność nazw dome­n z rozsz­erze­niem .com ozna­cza rów­nież ich małą dostęp­ność. Po pro­stu, bar­dzo wie­le nazw zosta­ło już zare­je­strowanych.

Musisz być przy­go­towany na ten prob­lem. Może się oka­zać, że będziesz zmus­zony do uży­cia rozsz­erzeń, któ­rych nie pla­no­wa­łeś na począt­ku.

Być może, war­to będzie zmie­nić nazwę lub opra­cować już na począt­ku taką, któ­ra nie spra­wi kło­po­tu przy rejes­tracji.

Wcale nie musi być to zmi­ana na gorsze. Jeśli nie zamie­rzasz pro­wa­dzić dzi­ałal­ności mię­dzy­na­ro­do­wej, kra­jowe rozszerzenie .pl będzie świet­nym wybo­rem. Może nawet lepszym od końcówki .com.

Podbój zagranicznych rynków

Jeśli chcesz rozszerzyć swoją działalność na zagraniczne rynki, posiadanie odpowiedniej nazwy domeny jest kluczowe. Rejestracja rozszerzeń dla krajów, w których planujesz działać, to mądre posunięcie.

Przykłady rozszerzeń domen w różnych krajach

Nie czekaj, aż będziesz gotowy do otwarcia oddziału w Szwecji lub Wielkiej Brytanii – ktoś inny może zgarnąć najlepsze adresy przed Tobą.

Uważaj na konkurencję podobnych adresów internetowych

Jako, że ludzie nie zapamię­tują rozsz­erzeń, będą więc mylić stro­ny typu biznes.net i biznes.com, ze wska­za­niem na najpop­u­larniejszą koń­ców­kę (.com). 

Wybór rozszerzenia domeny internetowej - dobre praktyki

Tego rodza­ju kon­ku­ren­cja może oka­zać się kło­po­tli­wa tym bar­dziej, im lep­iej reklamujesz swo­ją stro­nę.

Wit­ryna o podob­nym adre­sie może zacząć prze­j­mować Twoich potencjalnych klientów. Za darmo i bez wysiłku!

Rozwiązaniem tego prob­lemu jest wykupy­wanie kil­ku lub kilku­nastu najpop­u­larniejszych rozsz­erzeń. Tylko to roz­wią­za­nie daje Ci gwa­ran­cję bez­pie­czeń­stwa.

Nawet, jeśli nazwa stro­ny inter­ne­to­wej jest już przez kogoś zajęta – nie składaj jeszcze broni.

Poszukaj infor­ma­cji o obec­nym właś­ci­cielu adre­su (np. na stronie GoDaddy). Wyślij mu maila z ofer­tą kup­na, być może doj­dzie­cie do satys­fakcjonu­jącego poro­zu­mie­nia. 

3. Nie reje­struj sła­bej nazwy dome­ny
tyl­ko dla­te­go, że jest wol­na

www.NazwaFirmy.net — ta domena jest nadal wolna, ale brzmi śmiesz­nie, a prze­cież nie o to Ci cho­dzi.

Nie każ­dy adres stro­ny jest jed­nocześnie nazwą fir­my, któ­ra tę stro­nę posi­ada. 

Więk­szość osób jednak będzie szu­kać nazwy stro­ny inter­ne­towej po nazwie Twojej fir­my i na pew­no nie zapa­mię­ta niety­powego adre­su.

Kiedy szukasz stro­ny fir­my kuri­er­skiej DHL, raczej nie przyszłoby Ci do głowy, żeby wpisywać do wyszuki­warki: SzybkieDoręczaniePaczekiPrzesyłek.pl.

Nietypowy adres URL - przykład

DHL teoretycznie mógłby kupić tę domenę. Tak się jednak nie stało, bo zapamiętanie jej byłoby udręką.

Kom­p­likowanie nazew­nic­twa może negaty­wnie wpły­nąć na potencjał reklam­owy stro­ny i utrud­nić klien­tom dostęp do Twoich usług.

Jeśli nie masz ku temu napraw­dę dobre­go powo­du, unika­j kom­p­likacji. Nazwa stro­ny inter­ne­to­wej powin­na odwoły­wać się do nazwy, pod jaką rekla­mu­jesz swo­ją dzi­ałal­ność. Kropka.

Wystrzegaj się też bar­dzo ogól­nych nazw typu: samochody.pl lub lodowki.eu”. Nie są one zwią­za­ne z żad­ną kon­kret­ną mar­ką i nie­wie­le mówią o Twoim biz­ne­sie. 

Domeny - dobre praktyki

4. Nie inte­re­suj się dome­na­mi
zawie­ra­ją­cy­mi inne zna­ki niż
lite­ry angiel­skie­go alfa­be­tu

Unikaj myśl­ników w nazwach stron.

Domena internetowa z i bez myślników

Internauci, w większości przypadków, i tak o nich zapomną.

Wpiszą więc nazwę Two­jej stro­ny bez nich i być może tra­fią w ten spo­sób na stro­nę kon­ku­ren­cji, któ­ra posi­ada podob­ny adres, lecz bez tych zna­ków. Punkt dla nich.

Kole­jny prob­lem poja­wia się, gdy chcesz podyktować nazwę stro­ny np. przez tele­fon. Trudno ją też szy­bko zanotować. Same minusy.

Choć adres stro­ny zapi­sa­ny z myśl­nikami może oka­zać się bar­dziej zrozu­mi­ały dla mech­a­nizmów wyszuki­warek inter­ne­towych, ta nie­wiel­ka korzyść nie rów­no­wa­ży całego wachlarza nie­do­god­no­ści.

Może się zdarzyć, że adres z myślnikami to jedy­na dostęp­na postać domeny, jaką zapla­no­wa­łeś. Co wtedy możesz zrobić?

Roz­wa­ż inne nazwy, rów­nie charak­terysty­czne i koja­rzą­ce się z Twoją mar­ką. Poważne i pop­u­larne wit­ryny pra­wie nigdy nie mają tego typu zna­ków w nazwie. To nie przy­pa­dek. 

Zapomnij o cyfrach.

Poza wyjąt­ko­wy­mi przy­pad­kami (np. 1001Drobiazgów, 4×4), gdzie cyfry są charak­terysty­cznym i rozpoz­nawal­nym ele­mentem wiz­erunku, roz­sąd­ne jest uni­ka­nie stosowa­nia ich w nazwach wit­ryn inter­ne­to­wych.

Dlaczego?

Cyfry rodzą niepotrzebne kło­poty przy wymaw­ia­niu i co ważniejsze – zapisywaniu adre­su. 

Błędy w zapisie nazw domen

Wymogi orto­gra­fii i wymo­wy nie zni­ka­ją w momen­cie uru­chomienia przeglą­darki inter­ne­towej.

Jeśli chcesz mieć pew­ność, że Twoją nazwę stro­ny wszy­scy łatwo zapamię­tają i bez trudu odna­jdą w zaso­bach sie­ci, nie zastaw­iaj na nich puła­pek w formie niety­powej pisow­ni. 

Własna domena - dobre praktyki

Oczy­wiś­cie, wie­le atrak­cyjnych domen będzie dostęp­nych pod warunk­iem, że zgo­dzisz się na błęd­ny zapis. Niewarto!

Odczujesz to boleśnie w sta­ty­stykach odwie­dzin swojej strony. 

5. Weź pod uwa­gę domenę w formie zdania (łatwego do zapa­mię­ta­nia)

To sposób na znalezie­nie jakiejkol­wiek odpowied­niej i wol­nej jesz­cze dome­ny.

Im dłuż­szy tytuł, tym trud­niej będzie go zapamię­tać. Jeśli decy­du­jesz się na dłu­gą nazwę domeny spraw więc, żeby wpadała w ucho. Twój biznes Ci za to podziękuje! 

Jak stworzyć własną domenę - wskazówki

Pamiętaj, aby dłu­ga nazwa była jed­noz­naczna i nie dawała zbyt wie­lu oka­zji do popełniania błę­dów.

Z dru­giej stro­ny, nad­mierne skra­canie nazwy też nie jest dobrą tak­tyką.

Przykła­dem takiej niepotrzeb­nej oszczęd­ności są róż­ne­go rodza­ju skró­towce, kil­ku­li­te­ro­we nazwy typu: SSC, TTZ itp. Nic nie mówią odbior­cy o firmie, co jest zmorą zwłasz­cza mło­dych marek.

Potrzebne jest w tej kwestii wyczu­cie. 

"Łatwiej zapamię­tamy nawet dłu­gą nazwę, ale składa­jącą się w log­iczną całość, niż krót­ki, ale cał­ko­wi­cie niel­og­iczny ciąg zna­ków."

Domena strony internetowej - długość

Przedział pomiędzy 5 a 25 zna­ków to dobry wyznacznik.

6. Myśl o przed­rost­kach
tyl­ko w osta­tecz­no­ści

Jeśli nie masz innej możli­wości, a zaj­mu­jesz się nowoczes­nymi medi­ami, śmi­ało zde­cy­duj się na dome­nę z przedrostkiem „e”, powszech­nie kojar­zonym z tym seg­mentem ryn­ku.

Domena internetowa z przedrostkami

Jeżeli jednak przedrostek aż tak pięknie nie pasuje, zrezygnuj z niego, jeśli to możliwe. Twoi potencjalni klienci zwyczajnie go nie zapamiętają i będą wpisywali adres Twojej strony bez niego. Ciężko im będzie trafić na Twoją witrynę.

Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie strony?

Nie. John Mueller rozwiał w tej kwestii wszystkie wątpliwości.

„To, że witryna zawiera słowo kluczowe w nazwie domeny, nie oznacza, że ​​jest bardziej trafna niż inne w przypadku tego słowa kluczowego. Krótko mówiąc, nie musisz umieszczać słów kluczowych w nazwie domeny. ”

- John Mueller (Webmaster Google) 

Dla jasności. Słowem kluczowym, jest fraza, jaką Twój potencjalny klient wpisuje w Google, kiedy szuka takich produktów i usług jak Twoje.

W przypadku linii lotniczych, słowem kluczowym mogą być: “loty”. 

Słowo kluczowe w nazwie domeny

Dawniej uważano, że Google przypisuje wagę słowom kluczowym umieszczonym w domenie i wyświetla stronę wyżej w wynikach wyszukiwania, kiedy ktoś tej frazy szuka.

W związku z tym powstawały nazwy typu: TanieLoty.pl 

Frazy kluczowe w nazwie domeny

Ty możesz spokojnie zapomnieć o konieczności myślenia o słowach kluczowych, kiedy wybierasz nazwę dla swojej domeny.

Jak wykupić domenę?

To banalnie proste. Wejdź na stronę jednego z rejestratorów domen.

Warto odwiedzić szczególnie którąś z tych firm:

1. Google Domains

2. GoDaddy

3. Domeny.pl

4. LH.pl

5. Network Solutions

Wpisz swoją nazwę w okienku wyszukiwania. 

Jak sprawdzić czy domena jest wolna - z wykorzystaniem Google Domains

Sprawdź, czy domena jest wolna i ile kosztuje. Przy okazji dostaniesz też sugestie alternatywnych rozszerzeń. Pamiętaj! Im popularniejsze, tym lepiej dla Ciebie.

Rejestracja domen internetowych

Po zakupie, jesteś właścicielem domeny przez określony czas (zwykle jeden rok). Po upływie tego okresu musisz ją odnowić, aby nadal z niej korzystać.

Kiedy już kupisz swoją domenę trzeba ją jeszcze połączyć z Twoim serwerem i hostingiem. Wtedy klienci będą mogli dotrzeć na stronę za pomocą nazwy Twojej świeżutkiej domeny. 

Ile kosztuje domena internetowa?

Koszt domeny musisz sprawdzić sam, dla konkretnej nazwy.

Cena domeny może wahać się od kilku złotych po kilkadziesiąt milionów dolarów. Widełki cen w przypadku domen są ogromne. Jesteś w stanie kupić adres za 9 zł. Jednocześnie domena: Play.pl kosztowała 2 miliony PLN, nie wspominając o wartej 90 milionów $ domenie: LasVegas.com

Podsumowując…

Dobra nazwa domeny ułatwi klientom znalezienie Twojej firmy w Internecie i zbuduje atmosferę profesjonalizmu.

Warto poświęcić czas na wybór idealnej nazwy. Wymaga to trochę wysiłku, ale efekty są tego warte.

Dzięki opisanym przez nas wskazówkom i technikom możesz łatwo znaleźć nazwę, która wyróżni Twoją firmę z tłumu i wywrze trwałe, POZYTYWNE wrażenie.

Czy jesteś gotowy, aby stworzyć niezapomnianą nazwę swojej strony internetowej? 

PS. Jeśli chci­ałbyś, aby­śmy pomo­gli Ci opra­cować nazwę doskon­ałą pod wyszuki­warki, daj nam o tym znać. Poz­naj nasze usłu­gi two­rze­nia nazw dla firm.


Autor:
Mariusz Słowik
Head of design

Image
Dobry marketing
zaczyna się od
dobrych słów
Znalezienie dobrych słów
najłatwiej zacząć od
znalezienia dobrych ludzi
Zróbmy razem
coś fajnego

Napisz kilka słów o swoim projekcie
i otrzymaj niezobowiązującą ofertę.

Imię:
Mój email to:
Tel. Opcjonalnie
Napisz kilka słów o swoim projekcie